Felfedezések önmagunkról

2014.09.16. 11:17

… avagy a morális megmondóemberek utálata

 

Néhány évvel ezelőtt jártam Izlandon, és a Jökulsárlón partján állva tanácstalanul nézegettem a csónakmenetrendet. A Jökulsárlón egy gleccsertó, és az benne a menő, hogy a gleccsernyelv leér egészen az óceánig, így a lagúna telis-tele van a leolvadt kis jéghegyekkel. Csónakokkal be lehet menni közéjük, ezeknek a menetrendje előtt álldogáltam. Július vége és délután 5 körül lehetett – az utolsó csónak viszont jó egy órája indult. A rossebit.

Jökulsárlón_lagoon_in_southeastern_Iceland.jpg

Ez a Jökulsárlón (forrás: wikipedia.) Élő webkamera itt. 

Voltak saját képeim is róla, de mivel az akkori csajommal jártam arra, letöröltem az egészet a p.csába.

Izland eléggé északon van, júliusban ott még este 10-kor is verőfényes a napsütés, úgyhogy egyáltalán nem értettem, hogy lehet, hogy délután 4-kor bezárják a bazárt. Az északi embereknek semmi okuk nincs a nálunk szokásos reggelhez meg estéhez igazodni – lehet, hogy az izlandiak ennek ellenére így élnek? Vagy csak alkalmazkodnak a langyos égövről érkező turistákhoz, akik ezek szerint még a nyaralásra is viszik magukkal a begyepesedett 8-tól 4-ig életüket, mert akkor legalább lehet nézni valamit délután a tévében?

Ha meggondoljuk, a világon egy viszonylag szűk sávban élnek olyan ritmusú nappal-éjjel váltakozás mellett az emberek, mint mi. Amikor a népi okosság (közhelytár) az alvási ritmusról, a tavaszi fáradtságról meg az éjfél előtti alvás fontosságáról beszél, akkor nagyon hozzánk szűkíti a világot, ezért szükségképpen téved. Én például funkcionális albínó vagyok, aminek nyilván az az oka, hogy az őseim valami jégmezőn zabálhatták a fókahúst naphosszat, mindenesetre én az életben nem tapasztaltam soha tavaszi fáradtságot magamon.

Ezenkívül ha hagynak, lassan átfordul az órám: minden nap 2-3 órával később szeretek lefeküdni (és kelni), mint az előző nap. Ha hagynak. Ez egyébként a peer pressure-nek (a társak által kifejtett befolyásnak, a csordaszellemnek) alighanem az egyik legnyomasztóbb megnyilvánulása: hogy nem hagynak aszerint a ritmus szerint élni, ahogy szeretnénk.

Minek az ünnepe a karácsony?

A válasz korántsem egyértelmű, hiszen ha amerikaiaktól kérdezzük (akik hozzánk képest hardcore keresztények), a válasz természetesen: Jézus születéséé. A mi komenista-materialista hagyományunk szerint pedig a szereteté. Az igazság azonban az, hogy a karácsony nálunk sem a szeretet ünnepe.

Én egy viszonylag diszfunkcionális családból származom, mindig is szerettem volna a barátaimmal meg a mindenkori csajaimmal tölteni a karácsonyt. Elvégre ők a szeretteim, világos ügy. Viszont nekik a családjukkal kell(ett) tölteni a karácsonyt, mert (meglepetés!), a karácsony nem a szeretet ünnepe, hanem a családé.

(Mellékvágány, de oszlassunk el két, a karácsonnyal kapcsolatos mítoszt: 1) egyedül karácsonyozni semennyire sem para. A biztonságos családi közeg nem egy álmos karácsony délutánon hiányzik az embernek, hanem amikor beüt valami gebasz. Az a nehéz, hogy olyankor sincsenek ott. 2) Karácsonykor nem hogy nem több az öngyilkosság, hanem egyenesen kevesebb. De az öngyilkosságról majd máskor.)

A probléma az, hogy a legtöbb ember nem csak nem lát ki a saját élethelyzetéből (vö.: ha én szeretem anyukámat, akkor biztos mindenkinek tök nehéz egyedül karácsonyozni –  pedig mi a fene itt az összefüggés, ugyebár), de morális ítéletet is társít hozzá.

Például tök sok feszkót okozott a barátaimmal 20 éves koromban, hogy alkalmanként lemondtam programokat a csajom miatt. Nekem a csajom volt fontos, nekik meg az anyukájuk – de helló, az anyukafontosság ún. normális dolog, a hétvégi anyukaprogramok is azok, ergo én vagyok itt valahogy alantasabb. A melóm miatt is le szoktam mondani dolgokat – ők meg a vizsgaidőszak miatt, de helló, a vizsgaidőszak is ún. normális dolog, bla-bla-bla, érhető, ugye? Fogták a saját morális értékeiket, és áttolták rám is. Peer f.cking pressure.

Ami mindezt Jökulsárlónhoz kapcsolja: „ki korán kel, aranyat lel”. Ez a proletárgőgbe merített morális véleményterror, a hangya és tücsök meséjéből ez a hangyaelnyomás eleve alantasabbnak bélyegez mindenkit, aki nem ötkor kel. Micsoda marhaság pedig.

Stand-up comedy részlet. Nincs hozzá magyar feliratom, de a lényeg ez: ne toljuk át a morális értékeinket másra.

Megjegyzendő, eddig bámulatosan higgadtan fogalmaztam, de lehet, hogy mindjárt ledobja az agyam a gépszíjat (már berreg). Ennek pedig pontosan ez az oka: hogy mindenféle morális okostojások defenzívába kényszerítettek egész életemben, mert pölö egyedül karácsonyozom, és a csajom fontosabb, mint az anyukám. Who's the bitch now?

A szigorú ritmus szerint élés egyébként még csak nem is racionális. Ezért álldogálsz reggel és este is dugóban, ezért jársz szombatonként teszkóba meg moziba a tömeggel, ezért telik 3 órába egy nyári pénteken lejutni a Balatonhoz, és egyáltalán: ezért mész nyáron nyaralni (ami tényleg egy csodálatosan gyengeelméjű dolog, ha meggondoljuk. Nyaralni, tehát melegben lenni nálunk is lehet, strand is van, elmenni egy még melegebb helyre egy még nagyobb strandra egészen ostoba dolog). Az eredmény: állandóan tömegben vagy, az adott infrastruktúrát a végletekig feszítve.

Vannak még például azok a jóléti(-nek szánt) kezdeményezések, hogy vasárnap ne lehessen dolgozni… mindig elmerengek rajta, hogy ezt vajon melyik elmeroggyant, kommunista, hangya-megszállott találta ki. Ha fel akarsz lépni a dolgozók elnyomása ellen, tedd azt. De a vasárnap is pont ugyanolyan nap, mint a többi, és bár te nem veszed észre, mert k.rva nagy gyökér vagy, pont most akarsz engem belekényszeríteni egy másik vasárnapi dugóba. Ne csináld, mert kitépem a karod nem szavazok rád.

Mondok még valamit a peer pressure-ről. Miért van az, hogy csaknem minden lakásban fehér a budi? Pedig látszólag annyit adunk rá, hogy kifejezzük valahogy az egyéniségünket, ízlésünket. A nők sminkelik magukat, válogatjuk a ruhákat a leárazáson, ehhez képest minden budi, minden hűtőgép, minden mosogató egyforma. Az autók is egyformák. Tényleg nincs senki, aki szeretne mintás autót magának? Vagy színes hűtőt?

6335134213966949358.jpg

Ha az emberek azt csinálhatják, amit akarnak, elkezdik utánozni egymást. (forrás: despair.com)

A szétcsúszottságnak megvannak a maga előnyei is; tudom, hogy itt ki kellene emelnem azokat az élményeket, amiket én magam szereztem, és amiket a kommerszen alvó ember soha nem tapasztal – a novemberi hajnali madárcsicsergést, a ködbe vesző Petőfi-hidat a Dunán stb., de semmi kedvem sincs ezekről émelyegni; felejtsétek el. Vegyük inkább a praktikus okokat: sokkal egyszerűbb a hivatali dolgokat is elintézni, ha nem pont akkor mész oda, amikor mindenki más. A chiang mai-i bevándorlásnál reggel 6-tól kígyózik a sor. Délután 3-kor már nincs ott senki – kivéve engem, aki 10 perc alatt végzek. Ez minden hivatalra igaz, és minden turistalátványosságra is. A Lonely Planet szerint mindig keljünk korán, hogy megelőzzük a tömeget (hoppá, még egy ok, miért rühellem annyira az LP-t), én viszont azt mondom, nyugodtan késsük is le. Délután 5 óra, Jökulsárlón, és nincs ott senki, csak a fókák, a csajom, meg én. (És oké, a fényképeket letöröltem, de akkor is.)

 

Amivel szemben állunk, az egy kommunikációs csőd

failure to comm.jpg

Megvan ez a jelenet a Bilincs és mosolyból?

Pár napja, a sok macskás videó meg amputáltos pornó között szembejött velem „A nem 24 órás alvás-ébrenlét szindróma”. Ezek szerint ez az óraátfordulás, ami nekem van, egy teljesen létező, dokumentált alvásiciklus-rendellenesség. Sok mindent megmagyaráz, és az érzékenyebb személyes tér mellett egy újabb tégla a falban, ami megnehezíti a beilleszkedést, sőt, minden jóslata is találó azzal kapcsolatban, hogy a konvencionális munkahelyek helyett a kötetlenebbekben fogom jól érezni magam. (Milyen állati jó lett volna, ha ez még iskolás koromban kiderül, nem? Úgy értem, a dolog már megvolt akkor is, de milyen jó lett volna, ha valaki fel is ismeri ahelyett, hogy minden reggel fix időpontra be akar kényszeríteni valahova. Kommunikációs csőd.)

De ízlelgessük egy kicsit tovább. Nem abból a szempontból, hogy haha, milyen izgalmas, hogy ezek szerint legalább ebben eltérő (~különleges) vagyok, hanem épp ellenkezőleg. Soha nem tapasztaltam a kommersz alvási ciklus fontosságát, de elképzelhető, hogy ez tényleg létezik? Hogy a nőklapja szintű okosságoknak ezúttal igaza van, és én vagyok a kivétel? Hogy ti… oké, nem akarom pont rátok kihegyezni, ne beszéljünk arról, hogy „ti”… de az átlagember, a sötét tömeg, tényleg fel akar kelni reggel 7-kor, este meg leragad a szeme? Ez tényleg létezik?

Először is mélázzunk el azon (amin már többször is), hogy hogy lehet valamit homo sapiensnek, ún. gondolkodó embernek hívni, ami annyira ura csak a saját testének és pszichéjének, hogy minden este ugyanakkor lekapcsolják nála a villanyt. A csirkék csinálják ezt: ha zacskót húznak a fejükre, elalszanak. Rém intelligens dolog, mondhatom. (És félreértés ne essék, nem arra akarom kihegyezni, hogy én ezen felül állok. Épp ellenkezőleg: ugyanez a fogyatékos, magáról többet álmodó csirke vagyok – csak nekem még az alvási ciklusom is tönkre van b.szva. Csodás, nem?)

Másodszor pedig, és ez a fontosabb: világ életemben szkeptikus voltam a biológiai ritmusokkal kapcsolatban, éppen azért, mert én nem, vagy nem úgy tapasztalom őket, mint a nagy könyv elvárná. Pedig ezek szerint a morálkodó hangya-megmondóembereknek (mivel ők vannak többen) legalább részben igazuk van. Én pedig saját magamból kiindulva mindig is kinevettem és utáltam őket. Mi ez, ha nem a saját morális értékeim rátolása másokra?

fuck me right.jpg

 

És ezzel megint tanultunk magunkról valamit.

A bejegyzés trackback címe:

https://akinemlepegyszerre.blog.hu/api/trackback/id/tr886701907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fofofo 2014.09.16. 20:51:39

Írtam egy eszmefuttatást arról, hogy miért jó a vasárnapi munkatilalom. Aztán véletlenül jól kitöröltem. Aminek az az előnye, hogy most már csak zanzásított írom le még egyszer :) szóval: az emberek nagy része nem akkor dolgozik, amikor akar, hanem amikor munkaideje van. Képzeld el, hogy nem tudsz a csajoddal eltölteni egy napot, mert nincs közös szabadnapotok. Nem tudsz a barátokkal elmenni két napra, mert a fél banda dolgozik. Nem mellesleg a családok sem lehetnének normálisan együtt egész nap. Én még a jelenlegi kiskapukat is sokallom, és igenis sajnálom a tésztás pénztáros anyukát, hogy nem lehet a gyerekével. Jobb a hétvégi tömegben egész nap együtt lenni azzal, akit szeretsz, mint csak esténként találkozni.

fofofo 2014.09.16. 20:53:09

Tésztás anyuka természetesen. De ha tésztaüzemben dolgozik, akkor is sajnálom :)

fofofo 2014.09.16. 20:54:30

Teszkós Teszkós Teszkós. :)

puhacica · https://cat-bounce.com/ 2014.09.16. 23:15:00

vartam mar az uj bejegyzest... es nem csalodtam! :) en piros hutot szeretnek.

fofofo 2014.09.17. 10:46:33

Egyébként én is lassítanék egyébként a Föld forgási idején, mert 26 órás lenne a napom.

A sminkelés, ruhavásárlás általában kifele szól, sokszor ugyanezek a nők otthon egyfolytában ugyanabban tréningruhában vannak.

Meg amúgy is idő még, amíg kimegy az emberek fejéből szüleiktől látott minta, akik vesznek egy semleges színű bútort egy egész életre. Tök normális emberi tulajdonság, hogy az otthonod hasonlít arra a helyre, ahol felnőttél, lassan múlik ez csak el.
Azért van már fejlődés, kapható zöld hűtő is, de ez megint pénzkérdés: nem csak drágább, de mi van, ha két év múlva herótot kapsz a zöldtől? Egy átlag magyar nem tud újat venni, marad a biztonságos, semleges színű megoldásnál. Ismerek én olyat, aki nagyon megbánta már a kék fürdőszobáját.

Ja és írtam már, hogy tök jó a poszt? Ha nem, csak azért, mert már megszoktam a színvonalat:)

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2014.09.18. 00:11:13

@puhacica: @fofofo:

Haha, köszi.:)

Van egyébként fejlődés tényleg, most rákerestem a színes hűtőkre, nézzétek: akker.hu/uploads/retro%20huto/521302_410194892407615_1998064496_n.jpg

Van piros is. Meg vannak színes mikrók is, nézzétek, milyen kis aranyos (biztos kislány vagyok, de szeretem a virágmintákat):
www.edigital.hu/Szabadon_allo_mikrohullamu_suto/Whirlpool_MWD_244_BL_Deco_grilles_mikrohullamu_suto-p358142.html

Bár tény, hogy drága, mint a rosseb.

Egy ideális világban - gondolom -, ahol lenne ilyesmire vásárlói igény is, lehetne venni lepattintható műanyag burkot a dolgaidhoz (mint a mobilokhoz), vagy fóliát legalább. És milyen vidám dolog lenne tényleg mintás autókkal járni. Mindegy.

Ami a teszkós nénit illeti, elismerem a probléma létét, de azt tegyük hozzá, hogy egy csomó helyen elképzelhetetlen, hogy ne legyen munka a kényelmetlen időpontokban is. Orvos, rendőr, benzinkutas... és igen, a teszkós is. Pont az egyes szolgáltatások rugalmatlansága miatt van, hogy pl. szabadságot kell kivennie az embernek, ha jönne egy szerelő, vagy el akar intézni valamit. Ha még ehhez képest a teszkó is csak normál időben lenne nyitva, akkor még a bevásárláshoz is szabadság kéne. Én egyáltalán nem hiszem, hogy ez bárkinek a szempontjából is előre mutatna.

A másik, hogy nem muszáj az embernek teszkós pénztárosnak lennie. Vannak élethelyzetek, amikor mittomén, válság van, és a kistérségedben 60 km-en belül nincs más munka, de azért ismerjük el, hogy az életünk nagyobb része nem ilyen vészhelyzet-üzemmódban zajlik.

Ha nem tetszik a munkabeosztásod, keress másik munkát.

És egyáltalán nem csak a top munkavállalók szempontjából mondom. Én leginkább persze a férfi munkákon gondolkodtam eddig, de férfi szempontból egy csomó éjszakai munkát (éjjeli őr, pultos), 24/28-as munkát (vagyonőr, tűzoltó) vagy akármilyen, az ember ízlésének megfelelő munkát lehet találni minimálképzettséggel is. A nőket meg tárt karokkal várják a közhivatalok, a bankok, mindegyik H-P, reggeltől délutánig. Vagy akár a csak hétköznap nyitva levő boltok.

Ismerem egyébként a problémát személyesen is: amikor mozigépészként dolgoztam (imádtam, heti 3-4 nap meló, de viszonylag random és előre megbeszélhető módon), a csajom reklamált, hogy nem töltjük együtt az estéket, szóval én otthagytam miatta a munkát. Nem akarom tehát elhazudni vagy elbagatellizálni a problémát, de azért mégis csak az a véleményem, hogy ha valakinek nem tetszik, hogy a teszkóban vasárnap is dolgozni kell, akkor nem az a megoldás, hogy a teszkó bezár hétvégére, hanem hogy az illető munkát vált. Szerintem abszolút van választása az embernek, hogy mennyit és mikor akar időt tölteni kivel.

(Azt nem tudom, közgazdaságilag mennyire mondok most hülyeséget, de pölö a rövid nyitvatartáshoz kevés, a hosszúhoz meg több munkavállaló kell, szóval ez például nettó munkahelyteremtés is.)

Ja, és "Egyébként én is lassítanék egyébként a Föld forgási idején, mert 26 órás lenne a napom."
Akkor egy cipőben evezünk.:)

vladimir0370 2014.09.18. 05:58:18

@fofofo:
ja. ez a 26 oras nap... nekem ket napra volt szuksegem ahhoz, hogy reggeli negy helyett delutan otkor keljek fel. es estefele sosem vagyok almos, barmennyire is az voltam egesz nap. ez drakula grof oroksege?
@Th's child:
kozgazdasagilag szerintem jo nagy hulyeseg. bar a munkahely tobb lenne, de attol az emberek meg azt vennek, amit akarnak, vagyis az eladas nem feltetlenul none.
olvasvan a posztot az jutott eszembe, hogy most gyakorlatilag arrol irsz, miszerint felfedezted, hogy az emberek egy oriasi, egymasra kulonbozo mertekben, viszont kolcsonosen hato matrixban elnek? :-) hat meg egy lepes, es eljutsz oda, hogy cel a 'full detachment' lesz.
a szines kutyukrol (beleertve az autokat). tehat minel egyenibb valami, annal nehezebb eladni. mert annal kevesebb embernek veszi be a maja. tudtad, hogy az autok tulnyomo tobbsege fekete es szurke? amikor kocsit vesz valaki, azt majd el akarja adni. na de azt a libafoszoldet - ami kulonben nagyon cool, - ki veszi meg? egyebkent a feher autoknak vana a legmagasabb hasznaltpiaci aruk.
es baszki! ugy akarsz egyeni lenni a hutoddel vagy kocsiddal, hogy a gyar majd megdizajnolja neked egyenire, legyartja 100000 peldanyban, te pedig megveszed, mert egyeni? haho! nem egyeninek hazudott kocsikat es hutoket kell gyartani, hanem kurva egyszinueket, es te majd szepen egyeniesited, ha erre valoban van ellenallhatatlan belso kesztetesed. amikor meg eladod, lehuzod a foliat, es a mosast meg a polirozast maris feleslegesse tetted. ez baromi egyszero dolog, nem is ertem, mit kell ezen ragodni.
www.google.ae/search?hl=en&site=webhp&tbm=isch&sa=1&ei=oVQaVISOEcftaL2WgIAK&q=removable+car+colouring+foils&oq=removable+car+colouring+foils&gs_l=mobile-gws-serp.12...16909.30298.0.34259.22.21.1.0.0.1.272.4133.0j13j8.21.0....0...1c.1.53.mobile-gws-serp..11.11.2317.L17OIYb8WKQ

vladimir0370 2014.09.18. 06:04:47

@fofofo: azt elfelejtettem, hogy bar imadok random modon kelni, azert a rendszer az nem rossz dolog. anelkul mar regen feldtam volna a futast is.
aztan felesegem is szeret lustalkodni nagyon. (szerintem is baromi jo dolog.) na de ha a reggel hatkor azt mondja a picur, hogy nincs tobb alvas, akkor guess!
eltalaltad! nincs tobb alvas. :-)
(kulonben nem erdekes, hogy a kicsiknek hatarozott napi ritmusuk van?)

puhacica · https://cat-bounce.com/ 2014.09.18. 21:17:31

@Th's child: o, a smeg hutok... a nem letezo bakancslistamon szerepel egynek a birtoklasa.

a masik temahoz meg: mivel allandoan meloban rohadunk, kiakadnek hamar, ha minden 8-4-ig mukodne. csomo mindenert igy is kuncsorogni kell, vagy a fonoknek, hogy elengedjen, vagy az adott szolgaltatonak, hogy az utolso idopontot adja nekem. bahhhh! volt olyan, hogy keso este, miutan vegeztunk, bementunk a tescoba vacsoraert es desszertnek 2 doboz sort is szerettunk volna venni. es nem adtak oda, mert este 10 utan szesztilalom van! szoval en birnam az ejjel-nappali vilagot es azt hiszem, igeny is van ra.

Hugi79 2014.09.22. 15:50:58

Ha nem bánod, már megint (sajnálom) van, amiben ellent kell mondanom, bár fura példáim is lesznek.

Azt gondolom, hogy az a pár 10-100 év, ami az ipari forradalom és pl. az izzólámpa feltalálása óta eltelt, egyszerűen semmiség. Az ember bioritmusa szükségszerűen kötődik a nappal-éjszaka körforgáshoz, mint természeti lényé. Más kérdés, hogy lehetnek apró eltérések, akár kivételek is egyes embereknél, de színtévesztők is vannak, (és egyéb más az átlagtól eltérő képesség, hajlam, stb), de attól még ha általánosítunk, az a biológiai parancs, hogy mikor aludjunk, mikor legyünk aktívak, - és mikor termelődjenek a szervezetünkben az ehhez szükséges hormonok – igenis adottak.

Állítólag főként két bioritmusú ember van: az egyik este alszik el és kora reggel kel, a másik késő éjjel alszik el és későn kel. (A kora este lefekszem és még hajnal előtt kelek típusról nem is beszélve!) Tapasztalatom szerint ez valóban így van. És nehéz ellene tenni, vagyis nem lehet, és még kiegyensúlyozni is nehéz. Nálunk a férjem ugye számomra érthetetlen korán kidől (Jézus, mikor az első randin közölte 10-kor, hogy most már menni kéne haza aludni, én azt hittem, elromlott a képességem, hogy megítéljem, kellek-e egy pasinak, mert - ahogy jóapánk mondá: „Ilyet még nem b…szott Európa”! Ilyen nincs.) Aztán az évek során látom, hogy de van, és hogy valóban szenved, és este 10 után már csak akkor akarjak tőle bármit is, ha napközben legalább dolgoznia nem kellett. Ellenben én 35 év alatt sem szoktam meg, hogy reggel (reggel?! Hajnali 6-kor, fél hétkor az Ég szerelmére!) kelni kell, mert suli, meg meló, meg mit tudom én, mi van. És akármennyire is korán keltem, 10-kor lefeküdni abszolút nonszensz és ráadásul, ha megteszem, úgy érzem, átalszom az életem legaktívabb, leglüktetőbb időszakát. Pazarlás.

És bár a másik kedvéért teszünk engedményeket, azért a napok abszolút többségében nem tudunk úrrá lenni a saját bioritmusunk diktálta életritmuson. Mellesleg, azt hiszem, hogy bár mindenhol kapcsolatgyilkosnak gondolják az eltérő bioritmust, amint családban kezdesz élni – vagyis gyerekeid lesznek – szerintem nagyon praktikussá válik. Előtte meg a vad, vak szenvedély úgyis legyőzi a nehézségeket. Éspedig azért praktikus, mert amint megszületnek a gyerekek, végképp soha nem marad időd egyedül lenni. Felkeléstől lefekvésig mindig van VALAKI, akire figyelni kell, akit tolerálni kell, akihez alkalmazkodni kell. És ez azért … pffú… néha megerőltető. DE. Ha a párod mondjuk reggel felkel és eltesz-vesz a saját kis világában tök egyedül reggel másfél órát, mielőtt a család ébred, és neked meg marad esténként az üres, csöndes nappali, mikor már mindenki, aki akarna tőled valamit alszik és azt csinálhatsz, amit akarsz, bámulhatsz ki a fejedből, netezhetsz, olvashatsz, tévézhetsz, mit tudom én, vehetsz egy forró fürdőt EGYEDÜL, stb. Az máris megéri az eltérő bioritmus okozta feszültségeket is.

De visszatérve: a bioritmus nagyon létező dolog és ráadásul igenis racionális. Az ehhez való alkalmazkodás is az. Az ember nem csak egyetlen másik személyhez kötődik. Vannak gyerekei, meg párkapcsolata, meg szülei, barátai, kollegái, stb. És nemcsak egy ember eltérő munkaidejéhez kéne alkalmazkodni, hanem az összeshez. Lehetetlen, ha nincs egy fővonal, egy bázisidő. Vagy hogy oktatod a gyerekeket? Már eleve az oktatáson elbukik az egész. Ha nem ugyanakkor van ovi és suli, amikor dolgozol, ki vigyáz a kölyködre? Jaj, kérlek, ne mondd, hogy majd egy nagyszülő, aki épp nem dolgozik. És már egyáltalán, a gyerek hogy és kitől és kikkel tanuljon, és mit, ha mindig akkor esik be a suliba, amikor épp felébredt? A szabályozásra, rendszerre társadalmi szükség van. És ha peched van, és nem a te bioritmusod szerint történik… hát igen, peched van.
Mellesleg, fura dolog ez, ebben a blogban volt már szó az emberek különbözőségéről, akik különböző tájakon élnek – pl. alkoholbontó enzim, stb. Azóta persze rádöbbentem, hogy ugyanígy a laktáz enzim megléte sem mindenhol annyira egyértelmű és el lehet határolni földrajzilag, hogy kik-hol, mit esznek úgy, hogy ne betegedjenek meg.
Namost, nem lehet, hogy a bioritmus is ilyen? Lehet, hogy nem, én nem tudom. De valamiért – amennyire én tudom – főleg nyugaton kelnek az emberek később, és kezdik a munkát később, keleten meg, az oroszok, stb, úgy kelnek, ahogy mi, korán. És nyilván, egy szokás, nem egyes emberek ritmusa miatt alakul ki, hanem a többség ritmusához igazodva. Fura. Felmerült, hogy lehet, hogy ebben is vannak eltérések, bioritmusban is, attól függően, hol élünk?

Úgy egyébként, pedig tuti, hogy ebben van valami. „Én például funkcionális albínó vagyok, aminek nyilván az az oka, hogy az őseim valami jégmezőn zabálhatták a fókahúst naphosszat, mindenesetre én az életben nem tapasztaltam soha tavaszi fáradtságot magamon.”
Mindketten jobban bírjuk a hűvöset, (nem is értem, mit kerestél a 40 fokban és miért vágysz vissza ), és engem sem dönt le a tavaszi fáradtság.

Hugi79 2014.09.22. 15:51:43

Mondhatjuk, hogy persze, a táplálékkiegészítők miatt nem ürül ki a szervezetünkből a szufla, de Te pl. ha jól tudom, nem eszel ilyet.
És még egy érdekes tapasztalat az emberek másságáról. Ahogy én kidőlök a 25+ fok hőmérsékleten és masszív influenza tüneteket produkálok egész a nyár végéig, úgy töltődik fel tőle mondjuk a férjem családja. Nem arról beszélek, hogy „jaj de jó strandolni”. Nem. Arról, hogy ahogy beborul és jön az ősz és ez nekem végre ujjongás („megváltoztak az illatok, hát nem érzed Testvérke?”), anyósom és a férjem a napfényhiányba már decemberre bedepiznek. Szerintem állati romantikus a kopogó eső az ablakon, a gomolygó lehelet a karácsonyi vásárban, ők meg kizárólag azt érzékelik ebből, hogy 65,5 órája nem sütött a nap rendesen.
Mások vagyunk. És nem hiszem, hogy ez lelki kérdés elsősorban, én úgy gondolom, hogy fizikai. Vannak ilyen dolgok, belénkkódolva, ősöktől hozva. Ha szerencséd van, ott élsz, ahol ebből a szempontból jó neked. Ha nem, akkor alkalmazkodhatsz és azért megszenveded.

szinbad 2014.10.05. 18:46:18

Mar majdnem alairtam a "Legyen-26-oras-a-nap" ivet, amikor kicsit gondolkodoba estem. Nem tudom, masnal ez hogy van, de en fokent azert szeretek keson lefekudni, mert addigra mar mindenki (szomszed) elnyugodott, vegre csend van, leszallt a beke, megindulhatnak a gondolatok. Ha viszont mindenki szamara 26 oras lenne a nap, akkor nemde nekem meg kesobb esne jol lefekudni, tehat a kovetkezo korben 28 oras napot kivannek es igy tovabb. Konnyen belathato, hogy ennek igy sosem lenne vege.
(Kulonben meg kiprobaltam, a kovetkezmeny: a hosszabb, farasztobb napok miatt egy ido utan "nap"kozben le kellett fekudnom par orara aludni. Ettol mintegy ujabb, rovidebb, kis napocskak nyiltak a nagy napokban, amik aztan egyre csak tagitottak a sajat kereteiket, mig az egesz ismet kozeliteni kezdett a normalis nap hosszahoz. Aztan ismet megjelentek az uj, kis napok. Aztan igy tovabb. Es mindvegig faziseltolodasban voltam a tobbiektol. Szereti meg rajtam kivul valaki a repetitiv zenet?)
A konformitas, a rendszeresseg elentetetje a rendszertelenseg volna? Ketlem. Na, de nem is ezt akartam elmeselni.
Nemregen tertem haza egy olyan orszagbol, ahol a zsido-kereszteny kulturkorbol szarmazo hetes idobeosztas egyaltalan nem magatol ertetodo; a napoknak pl. nem nevuk, hanem szamuk van, alig kepviselnek barmely kulonbozoseget. A hivatali nyitvatartas ugyan a heti beosztashoz alkalmazkodik, az elet ritmusa azonban nem. Egyik nap olyan, mint a masik. PARADICSOM. Minden nap egyforma, tehat az a nap lesz szamodra kulonleges, amit Te azza teszel. A hozzank hasonlo ember lubickol az ilyen kozegben. Ajanlom kiprobalasra.
A hazateres ennek ellenere viszonylag zokkenomentes volt, es egy ideig nem is volt semmi baj, mig... nem regen... egy nap eszrevettem, hogy a lift sosem ott all, ahol en be akarnek szallni. Ha felfele akartam menni, akkor a legfelso emeleten, ha lefele, akkor meg a foldszinten. Termeszetesen lehet mindezt a pechre fogni, sot meg egy jot nevetni is ennek okan, de en ennel sotetebb dolgot sejtek a hatterben: az eletem a vegletekig alkalmazkodott a tobbiekehez. A lift azert nem ott all, ahol en beszallnek, mert az elottem hasznalo is oda utazott, pont elottem, ahova en mennek; en is arra tartok, amerre a tobbiek. Ezt meg egyszer leirom a dramaisag hangsulyozasa vegett: en is arra tartok, amerre tobbiek! Matol kezdve nincs okom nem ketsegbeesni.

www.youtube.com/watch?v=EiUCZlkIPVM

fofofo 2014.10.13. 11:52:00

Régebben olyan jó kis vitát voltak itt, most meg? Oké, a vasárnapon elpolemizálgattunk egy kicsit, és én továbbra sem értek egyet, de nem olyan a téma, hogy továbbra is azon pörögjek. @Th's child: lehetne valami igazán provokatívat? (de ne férfi-nő témában, mert azt már agyon veséztük) már amennyiben átmehet kívánságműsorba a blogod :)

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2014.10.13. 22:58:12

Kicsit apatikus vagyok.
Nem tudom, ismeritek-e az ánuszatréziát (nem összekeverendő az artézi vízzel), ami a végbél elzáródását jelenti. Annyira seggbe vagyok rakva melóval (párdon a durva költői képért), hogy úgy érzem, most tépnek rajtam egy új segglyukat. Milyen találó ez az angol kifejezés, hogy tearing a new one, nem?
Mindegy, egy, azaz 1 alkalommal már sikerült elmenni meginni egy pohár sört a másfél hónap alatt, mióta itt vagyok siófokon, és a közeljövőben most már szánok majd időt egy tisztességesebb berúgásra is. Meg az önsajnálatra is. Én nem tudom, akinek még családja is van emellé, az hogy boldogul az élettel. Valamit panaszkodjatok már ti is, b.sszus.

@vladimir0370:

"es baszki! ugy akarsz egyeni lenni a hutoddel vagy kocsiddal, hogy a gyar majd megdizajnolja neked egyenire, legyartja 100000 peldanyban, te pedig megveszed, mert egyeni?"

Igen, úgy! :)

A problémát én nem is abban látom, hogy én magam képes vagyok-e fóliát rakni a hűtőmre, hanem hol van ennek a határa (vagy hol kellene lennie)?

Azonos színű bútorok, panellakás, azonos lakberendezés, ugyanolyan ruhák, sőt egyenruhák, iskolai köntös, mindenkinek bubifrizura, reggel 8-kor dolgozunk, mindig mindent egyszerre és ugyanúgy, a megvalósult kommunizmus hideg lehelete az ember tarkóján? Én ettől totál kivagyok, függetlenül attól, hogy én személyesen akár növeszthetek is taréjhajat, meg lefóliázhatom a kocsimat.

Egyébként azt tippeltem volna, hogy ebben egyetértesz velem. Ez nem jó:
www.wordsoverpixels.com/images/2227bf237ecaf8c59d67a1c013fea2f5.jpg

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2014.10.13. 22:59:01

@Hugi79:

Ellentmondások vannak a mondataidban -- ami tök természetesen fakadhat abból, hogy szépen körbejártad a témát több oldalról. Mindenesetre ebből szemezgetek.

"Az ember bioritmusa szükségszerűen kötődik a nappal-éjszaka körforgáshoz"
vs.
"azért a napok abszolút többségében nem tudunk úrrá lenni a saját bioritmusunk diktálta életritmuson"

Most akkor melyik igaz?:)
És egyetértek, nagyon is lehet racionális oka is, hogy egyes emberek miért szeretnek éjszaka élni: mittomén, ők őrizték a tüzet vagy törzset vagy akármi.
Ehhez képest vegyük észre, hogy azonos életmódra kényszerítés van: reggel 8-kor iskola, mindegy, hogy te mit szeretnél. Lehet, hogy csak (hasra ütök) 15% szeretne délután iskolába menni, de ez olyan, mint a balkezesek. NEM nevelünk mindenkit jobb kézre, NEM kényszerítünk mindenkit azonos életritmusra, nem vagyun rohadékok.

"Ha nem ugyanakkor van ovi és suli, amikor dolgozol, ki vigyáz a kölyködre? Jaj, kérlek, ne mondd, hogy majd egy nagyszülő, aki épp nem dolgozik. "

Nem mondom, hogy majd a nagyszülő.
De vegyük észre, hogy szinte senki nem dolgozik pont akkor, amikor az iskola van. Reggel 8-tól délután f3-ig. Szinte csak a tanárok.
A gyári műszak reggel 6-kor kezdődik (miért nem 6-ra járnak a gyerekek, ha már egyszer gecik vagyunk, nem igaz?), és senki nem ér haza fél 3-ra. Nem ez az oka az iskolai beosztásnak, illetve ez nem lehet az oka.

Teljesen önkényes, hogy miért akkor és miért annyi nyáriszünet van, amikor és amennyi, és teljesen önkényes az iskolai napirend is. Ezt onnan lehet tudni, hogy az egymás melletti országokban is eltérő a dolog, márpedig ha lenne bármi racionális oka vagy a bioritmushoz köze, akkor az azonos éghajlatú emberek között nem volna eltérés. Az igazság az, hogy senki sem tudja, miért alakult pont így, csak jóhiszeműek vagyunk, hogy biztos ezt valaki végiggondolta okosan. Nem gondolta végig, és nem okos dolog, és ótvar emberkínzó is (ami egybként, helló, a magyar oktatásban valamiért eredménynek van tekintve. mondtam már, hogy gyűlölöm az iskolát?).

"Mások vagyunk. És nem hiszem, hogy ez lelki kérdés elsősorban, én úgy gondolom, hogy fizikai."

Igen, pont így gondolom én is.:)

@szinbad:

Nahát, Szinbád, üdv!

"Ha viszont mindenki szamara 26 oras lenne a nap, akkor nemde nekem meg kesobb esne jol lefekudni, tehat a kovetkezo korben 28 oras napot kivannek es igy tovabb."

Igen, természetesen ha a 26 órás nap volna sztenderdizálva, akkor abból csak cseberből vederbe esnénk.

"Minden nap egyforma, tehat az a nap lesz szamodra kulonleges, amit Te azza teszel. A hozzank hasonlo ember lubickol az ilyen kozegben."

Pontosan!

"A lift azert nem ott all, ahol en beszallnek, mert az elottem hasznalo is oda utazott, pont elottem, ahova en mennek"

Ez állati jó ötlet volna egy hitchcock filmhez, ami egy paranoid elme eszméléséről szólna. Szuper ijesztő gondolat.:)

@fofofo:

Provokatívat?
Vicces, a következő - jelenleg félkész - posztom éppenséggel arról szól, hogy folyamatos öncenzúrát gyakorlok, hogy _ne_ írjak semmi túl provokatívat/bántót. De azt mondod, sz.rjunk rá, be a gyeplőt a lovak közé?

Amúgy úgy képzelem, az itt kialakult beszélgetésekben (amik nekem is nagyon tetszettek) nekem végül kevés inputom volt... nyilván az segít, ha folyamatosabb a témafelvetés meg a jelenlét a blogon... ehh, valamit kitalálunk.

Amúgy meg mesélj, a gemenci túra milyen volt?

vladimir0370 2014.10.14. 05:44:12

@Th's child: hat a mellekelt keppel teljesen egyetertek. akkor induljunk ki ebbol:
- van egy nem fenntarthato monetaris rendszer. (ugye a bankok a penzuk tobbszoroset - tehat a nem is letezot - adjak kolcson, ami utan a valos penzbol kapnak kamatot. ezzel rekordsebesseggel szippantjak ki a penzt a gazdasagbol. ezt kompenzalando, allandoan inflalni kell a penzt, es egy csomo ujat nyomatatni. diohejban.)
- hogy ne omoljon ossze a penzugyi rendszer, a gazdasagnak folyamatosan fejlodnie, bovulnie kell. ekozben a bolygo nem, vagy nagyon lassan ujratermelodo forrasait eljuk fel.
- hogy a gazdasag novekedjen, fogyasztani kell, mert anelkul hiaba termelnek. es ez az, amire a korulottunk levo vilag oriasi erokkel osztokel minket.
- azzal, hogy hutobol, kocsibol, alsogatyabol es edzocipobol a nagy peldanyszamban legyartott "egyenit" akarod megvenni, csak ennek a kampanynak az aldozata vagy. elvegre hogyan lehet az eladast novelni? hat celozzuk meg az "egyeni" izlest! es egyebkent is, mondjuk meg nekik, hogy mi az egyeni!
www.youtube.com/watch?v=QereR0CViMY
baszki, ha neked az eleted az "egyeni" hutotol lesz teljesebb, hat vedd! bar erre csak a fejemet tudom csovalni. bele vagyunk ragadva az anyagba. a "szuksegleteink" mar regen nem szuksegesek.
www.youtube.com/watch?v=6vL-wpPQwo0

fofofo 2014.10.14. 12:56:44

@Th's child: sz.rjunk rá, pontosan :)

Gemencet meg hagyjuk, egy péntek délután beesett határidős munka miatt dolgoznom kellett hétvégén. Mondjuk szombaton egy kis szép őszi repüléssel azért megvigasztaltam magam. De akkor is! Mindegy, már csak év végéig kell kibírnom.

Elhatároztam, hogy elmegyek még március-áprilisban valahova egy hónapra, hátizsákos turizmus mag ilyenek, kell az is. Meg kell a Csendes-óceán, azt még nem láttam. Alaszka vagy Chile adná magát, de azért jó lenne valami olcsóbb úticél. Most én is azon tipródok, hogy az érdekes országokban drága az élet, a trópusok meg nem érdekelnek annyira.

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2014.10.16. 00:35:46

@vladimir0370:

Igen, hát ezt a bankos, "a kampány áldozata vagy", le a fogyasztói társadalommal dolgot nem most mondod először, meg persze nem is csak tőled hallottam már.

Eléggé felemás érzéseim vannak: a probléma diagnózisában egyetértek, de állatira eltérő következtetést vonok le.

A fogyasztás általában szerintem eléggé analóg az evéssel. Mi a jóléti társadalomban szemmel láthatóan többet zabálunk, mint a szükségleteink, ami mindenféle mentiálhigiéniás meg egészségügyi problémát okoz. Namost kinek a hibája ez?

Szerintem a mi személyes hibánk. Nem agymosás, nem reklám, és nem gonosz háttérhatalom terméke. Azért zabálunk, mert szeretünk zabálni, az állatok is szeretnek zabálni.

Tessék, egy kép egy dagadt pumáról.
c2.staticflickr.com/8/7183/6909569174_e7ee898fc4_z.jpg

Nem azért vagyunk dagadtak, mert létezik junk food. Hanem pont fordítva: azért sikeres a junk food, mert imádunk zabálni.

Nem is csoda egyébként - vadonatúj dolog, hogy egy erőforrásból többhöz jutunk hozzá, mint ami elég volna. Elég unikum a helyzet, és nem tanultunk meg vele bánni.

De az állatok ugyanilyenek (~ vagyis nem hiszem, hogy a bankok általi megrontásról volna szó). Ha egy állatnak eleget adsz zabálni, addig zabál, amíg szét nem pukkan. Ha meg egy gyűjtögető állatnak elég gyűjtögetnivalót adsz, sosem mondja, hogy hohó, elég ennyi, túl vagyok a szükségleteimen.

Az ember pont ugyanilyen. Nem gondolnám, hogy a felhalmozás, az esztelen vásárlás meg a devizahitel-csapda a gonosz tőke hibája vagy agymosás eredménye volna. Éppenséggel fordítva: azért tudnak üzletileg sikeresek lenni ezek a dolgok, mert nem tudjuk/akarjuk tartani a mértéket.

Ebben szerintem te is meg mások is, akik a háttérhatalomról meg az agymosásról beszélnek, fordítva ülöd meg a lovat. (De mondom, a problémafelvetéssel magával tökéletesen egyetértek.)

Aztán, hogy nekem személyesen jobb lesz az életem a hűtőtől... úgy érzem, pont az én esetemben kapufa ezt mondani/kérdezni. Én most már több éve gyakorlatilag egy bőröndből élek. Nincs hűtőm, tévém, kocsim, lakásom, szép ruhám. Tkp. nincstelen vagyok. De hadd kérdezzek vissza, ha nem is konkrétan neked, hanem általában arra, hogy mik az úgymond "valódi" szükségleteink.

A hűtő az szükséglet? Hogy legyen áram? Eldobható pelenkát venni a gyereknek?

A rendes egészségügyi ellátás szükséglet? Kell mondanom, mekkora üzlet az egészségügy? Az is csak agymosás része, hogy az ember pl. rendben akarja tartani a fogait? Valódi szükséglet ez?

Szóval általában nem szeretem az innen közelítést, mert először is ezek a civilizációs vívmányok k.rvára klassz dolgok, és szerintem a fogyasztói társadalom kritikusai is nagyon fancsali pofát vágnának például vezetékes szennyvíz, penicillin meg háromrétegű vécépapír nélkül, másfelől, és főleg!, mert kellemetlen élményeim vannak arról a világról, ahol elő akarják írni, hogy mindenki az ún. szükségletei szerint részesedjen. Gyanítom, hogy neked még élesebb emlékeid vannak róla, mint nekem... te kedvelnéd az ilyen világot?

Ami pedig az egyéniséget illeti: persze, igazad van, eleve kis gyanúval meg gúnnyal kell fogadni, ha valaki 7 milliárd ember között egyéni akar lenni, de azért nem vagyunk teljesen egyformák sem.

Én panelben szocializálódtam (de gondolom, tök illene a mondandóm a falusi egyen-kockaházakra is), ahol minden lakás egyforma. Nem kellett járnod a szembeszomszédnál, hogy tudd, hogy milyen a szobája, milyen bútora van, hova tette a tévét, és hogy a nappaliban a szekrény tetején üres üvegek vannak dísznek. Ugyanott dolgoznak, ugyanazt olvassák, ugyanazt gondolják, ugyanabban a pózban dugnak a nejükkel, ugyanabba az iskolába járnak a gyerekeik, valószínűleg csereszabatosak is egymással.

_Ennyire_ nem vagyunk egyformák, én ettől a világtól beteg vagyok. Igenis létfontosságú, hogy legyen választéka az embernek, mégha teljesen igaz is, hogy a választék mindegyik eleme sorozatgyártott 10 millió példánnyal. De mégis: legalább egy kis esélyünk legyen már a saját vágyainknak (még ha csak árnyalatokban különböznek is másokétól) megfelelő környezetet teremteni magunk körül, nem?

@fofofo:

Hát, a saját tapasztalaimra hagyatkozva nagyon ajánlanám japánt is meg portugáliát is. Állati jó helyek -- portugália ráadásul egy köpésre lesz tőled. :)

vladimir0370 2014.10.16. 06:18:15

@Th's child: egydtertek, amit az emberi tulajdonsagokrol leirtal, megis az ervelesed tobb sebbol verzik. (nem is ertem, miert voltam biztos abban - mielott megnyitottam a linket, - hogy egy kover pumat fogok latni a termeszetes kozegebol kiszakitva. erdekes modon a puma termeszetes kornyezeteben nem gyilkol le es eszik tobb allatot, mint szukseges.)
a kerdes az, hogy ha tudjuk, milyen az ember, akkor rendben van-e, hogy azt amennyire tudjuk, kihasznaljuk?
maskent fogalmazok: ha tisztaban vagyunk az emberek gyengesegeivel, akkor etikus-e azzal gatlastalanul visszaelni? rendben van-e az emberek ertekiteletet es szubjektiv erzeseit a sajat hasznunkra, es az o karukra befolyasolni?
az egyeni felelosseg fontossaga nem kerdes szamomra. azt azert lassuk be, hogy nem mindenki kepes atlatni a dolgokat magatol. igy hat a felelosseg nem csak az egyentol varhato el, hanem a mekitol ugyanugy. szerinted ez nem jogos igeny?
peldaul ne hazudjon, hogy milyen franko az a crap food! nekem, mint orvosnak tajekoztatnom kell a pacienseimet az opciokrol, azok elonyeirol, hatranyairol es a lehetseges komplikaciokrol, mielott o valasztana. az emberek tulnyomo tobbsege miert nem kap megfelelo celvilagositast a valasztasai elott?
etikus dolog nem fenntarthato penzugyi rendszert letrehozni, es eroltetni? es tudvan az emberi gyengeseget, kampanyolni ezerrel, hogy igen-igen, az a jo, ha teljesen kielegited minden vagyadat, sot itt van, adunk neked meg tobb vagyat! hiszen ettol leszel boldog! (mikozben a legtobben keptelenek vagyunk racsodalkozni a termeszet ingyen adta csodaira!)
akkor mondd meg nekem, hogy a piramisjatekot miert uldozik? hiszen csak kihasznalja az emberek tudatlansagat es vagyait.
a hipnotizor (nezd meg derek brown nehany videojat) miert nem jarhat szabadon, es viheti, amit akar es tud? hiszen az embereknek szemelyes felelossege, hogy vigyazzanak magukra es dolgaikra!
az ember gyengesege nem a felhalmozasra valo hajlam, hanem a boldogsagra valo vagy. szerintem minden olyan gyakorlat gaz, ami azt hiteti el az emberekkel, hogy attol lesznek boldogok, hogy valamibol sok van nekik. (a hutovel kapcsolatban pedig egyes szam masodik szemelyben irtam, bar nem szemelyesen rad, sot nem is konkreten csak a hutore gondoltam.)
valojaban etikatlan, telhetetlen, gatlastalan bunozok iranyitanak minket. oket meg termeszetesen etikatlan, telhetetlen, gatlastalan penz-/uzletembernek nevezett bunozok iranyitjak. es ezek a kis csoportok mindent megtesznek azert, hogy te es mindneki annyit fogyasszon, amennyit tud, illetve lehetoleg annal sokkal tobbet. mindent megtesznek azert, hogy az emberekkel elhitessek, hogy akkor lesznek boldogok, ha fogyasztanak. ha szamonkered az egyen felelosseget ebben a jatekban, akkor igazad van. na de az emberek ertekiteletet, ertekrendszereret ezek az undormany kampanyok erosen torzitjak. a tomegek gyengesegeit gatlastalanul kihasznalo, sot batorito embereknek nincsen felelosseguk? vagy eppen nincsen sokkal nagyobb felelosseguk a tudassal, hatalommal es a mindenkit elero velemenyformalo eszkozeikkel? haho, jo reggelt!
vegul nem arrol van szo, hogy a civilizacios vivmanyok jok-e. arrol van szo, hogy etikus gondolkodast nyomokban sem ismero emberek kampanya hogyan hasznalja ki a tomegek gyengesegeit, hogyan teremt mesterseges igenyeket es el vele vissza, mondvan, hogy ok csak kiszolgaljak a tomegek - altaluk gondosat felkeltett es propagalt - igenyeit. mindekozben ok a gazdasag mozgatorugoi. annak a gazdasagnak, ami sajat magat emeszti fel. pontosabban a tomegeket es azok eletteret. es ezt termeszetesen tehetik anelkul, hogy a lehetseges mellekhatasokra es komplikaciokra felhivnak barki figyelmet.
orulok a penicillines peldadnak. egyel beleole sokat! majd attol jobban fut az egis gyogyszergyar, es jobb lesz a gdp is. es mostantol csakis ket retegben hasznald a haromretegu wc papirt, mert ugy biztosan nem tori fel az ujjad hegyet. es ha lehet, munkaba menet ereszd meg a vizcsapot, hogy a szennyiviz csatorna szepen ki legyen hasznalva. mindezek utan magyarazd el, hogy pont ezeknek a dolgoknak mi a sz@r kozuk van a fogyasztoi tarsadalomhoz! szerintem ezek kenyelmi, es praktikus dolgok, amikkel peldaul nekem semmi bajom nincs.
nem mondom azt, hogy az ember ne eljen kenyelmesen, praktikusan. de annak nem sok koze van a jelenlegi rendszerhez.

a valosag az, hogy eppen az anyagi vilagtol valo elszakadas teremti meg a boldogsagot. ugyanis ha barmirol azt hiszed, hogy birtokolod vagy kapsz tole valamit, es attol leszel boldog, akkor a boldogsagod teljesen ki van szolgaltatva annak az adott valaminek/valakinek. es semmi sem tart orokke ezen a foldon. csakhat ez ugye nem tul hasznos megkozelites a gdp-t illetoen!

kulonben gondolkodtal mar azon, hogy az 'egyeni felelosseg', mint az elethez valo altalanos attitud, miert nincsen propagalva sem az iskolakban, sem az oriasposztereken?

fofofo 2014.10.16. 11:03:15

@vladimir0370: Azért több ragadozó is van, amelyik a vadászat öröméért öl. És általában annyit esznek, amennyi beléjük fér (vagy amennyi jut), mert ki tudja, mikor esznek legközelebb. Azért nem híznak el, mert egyszerűen jutnak annyi táplálékhoz, hogy elhízzanak. Nálunk viszont a többségnek holnap is lesz mit ennie, de azért minden nap úgy eszik, mintha bizonytalan lenne a holnapi vacsora.

"valojaban etikatlan, telhetetlen, gatlastalan bunozok iranyitanak minket" erre mondta Széchenyi, hogy "Minden nemzetnek olyan kormánya van, aminőt érdemel." A nemzetet és a kormányt meg vehetjük tágabb értelemben is, és máris helyén vagyunk. Sz.r ez a demokrácia, azért tudnak ezek irányítani, de én továbbra sem hiszek a diktatúrában. Mugabe is csak egy szimpatikus szabadságharcosnak indult, Szadatot is bírta eleinte a népe, és még sorolhatnám. Abban hiszek, hogy ez a túlpörgött világ egyszer majd lelassul, és nem az óriásplakátok fogják befolyásolni az életünket, hanem a normális emberi kapcsolatok. Meg az "egyéni felelősség".

@Th's child: sajnos Japán nem olcsó, Portugáliában nem stimmel az óceán :( utóbbi helyre nyilván elmegyek azért, ha már a közelben leszek. Most éppen Vietnam és Nicaragua-Panama a nyerők. Bár ez az óceán dolog elég hülyeség, ha magát a vizet nézzük, nincs nagy különbség. De azért csak jó lenne látni a harmadikat is.

vladimir0370 2014.10.16. 11:51:53

@fofofo:
hat azert a szavannan van eleg kaja. es meg a jol tartott haziallatok sem mind elhizottak. de az analogia az allatokkal eleg csuszos talaj. melyik allattal hasonlitod ossze az embereket es eppen mikor? a gorillaknak is van kajajuk, megsem ugy neznek ki mint a sumo bajnokok. a bakteriumokrol nem is beszelve.... :-)

az ugynevezett szechenyi idezetrol korabban lattam valami erdekeset. itt is van:
www.urbanlegends.hu/2007/03/minden-nemzetnek-olyan-kormanya-van-aminot-erdemel/

ez pedig szerintem nem demokracia. svajcban demokracia van, kozvetlen demokracia.
amerikaban meg biztosan nincs:
talkingpointsmemo.com/livewire/princeton-experts-say-us-no-longer-democracy
a tobbiben pedig csak azert "van", mert meg nem vizsgaltak.
de megnyugodhatsz, az eu-ban sincsen demokracia. ez ismeros?
"Juncker’s questionable understanding of democracy should not come as a surprise. In an interview accorded to the German magazine Spiegel in 1999, he said: “We decide on something, put it out there and then wait some time for something to happen. Then, when there are no clamors and uprising, because many don’t get the gist of what has been decided, we move on – step by step, until there is no going back”."
europecafe.wordpress.com/2014/05/24/right-to-answer-why-jean-claude-juncker-should-not-be-the-next-president-of-the-european-commission/

en ezert is vagyok eu-szkeptikus. ha az eu-ban nem tetszik egy dontes, kinel tudsz tiltakozni?

es ez ismeros?
"Relevant usage of words?
Pythagoras' theorem – 24 words.
Lord's Prayer – 66 words.
Archimedes' Principle – 67 words.
10 Commandments – 179 words.
Gettysburg address – 286 words.
US Declaration of Independence – 1,300 words.
US Constitution with all 27 Amendments – 7,818 words.
EU regulations on the sale of cabbage – 26,911 words."

na! ezek a nagy demokratak mehetnek a pi...ba!

GRRRRRRR!!!!!!!

vladimir0370 2014.12.31. 14:43:42

hat akkor boldog, sikeres es posztokkal teli uj evet!

©________ 2015.10.30. 17:06:21

ezt én csak most olvastam, de mekkora jó poszt.
kb 80%ban magamra ismertem.

Burgermeister 2016.03.15. 11:42:30

Mikor lesz ugy bejegyzés? Hol élsz most?

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2016.03.22. 22:43:16

@Burgermeister:

Az elmúlt évet nagyrészt Portugáliában töltöttem, jelenleg Mo-on tartózkodom a Balaton környékén, és a rövid távű terv egyelőre az, hogy a nyarat Lengyelországban töltöm. Meglátjuk.

Bejegyzés nem tudom, mikor lesz, igazából tök megdöbbentem, hogy ezt itt már másfél éve írtam.

És veled mizu? Hogy találtál erre a tetszhalott blogra? :)

Llego 2016.11.01. 18:50:44

Látom, hogy már két éve hanyagolod a blogod – aminek végigolvasása rendesen kitöltötte az elmúlt napjaimat – és azt kell mondanom, nagy hiba :) És kicsit haragszom is az univerzumra, hogy az utamba sodorta az írásaidat, amik tényleg elgondolkodtatóak, helyenként pedig rettentően szórakoztatóak (nem beszélve Hugi, vladimir, fofo és a többiek kommentjeiről), és tessék, ennyi volt, vége. Persze ha úgy vesszük, egy jó könyv is ennyi ideig tart, úgyhogy mégis inkább örülök.
Azért ha már nem elégszel meg a HÁ-s kommentekkel és újra megosztanád a világgal, hogy milyen mozi megy a fejedben, ne habozz!

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2016.11.02. 17:31:33

@Llego:

Nahát, kedves komment, köszi az említett kartársak nevében is.
A mozi az meg forog tovább, aztán a többit meglátjuk.:)

Llego 2016.11.03. 18:40:32

:) akkor várok türelemmel. És most amúgy merre jársz a világban? Maradt Európa, vagy messzebbre mentél?

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2016.11.05. 14:35:04

@Llego:

Európa van terítéken. Ezekben a hónapokban lengyelországban vagyok(-unk).
Ment a nagy matekozás meg ötletelés, hogy mi legyen utána -- most, hogy jön a tél, remek indok volna visszamenni ázsiába, viszont Portugália annyira istenverte baromi jó, hogy úgy fest, hogy oda térünk vissza, és lehet, hogy nem is rövid távra, hanem akár egy-másfél-két évre. Még nem biztos, meg kell szervezni, át kell gondolni.

Nehéz ügy mindenesetre, thaiföld is annyira szuper volt... kár, hogy kettészakadni nem lehet, igény volna rá.

De ha már így beszélgetünk, veled mi az ábra? Mo-ról olvasod a HÁ-t, vagy külföldről? Azt látom, hogy 5 éve van meg ez a nicked, és az 5 év alatt a harmadik kommentet nekem írtad. Kemény cucc.
És neked hogy tetszett thaiföld?

Llego 2016.11.06. 19:45:19

Hát igen, inkább olvasó vagyok mint kommentelő :)
Azért gyanítom, ha Portugáliába mentek Thaiföld helyett, ott sem fogtok megfázni. Amúgy nagyon szerettem Thaiföldet, veled ellentétben Bangkokot is, de Chiang Mai volt az abszolút kedvenc. Bár nyilván az én kétszer egy hónapom nem összehasonlítható azzal, ha valaki ott él (és minthogy a bátyám ezt teszi már egy éve, azért jóval árnyaltabb képet fest, mint amit én láttam), nem tudom, hogy az mennyire jönne be.
Egyelőre én a munkám miatt nem tudok itthonról mozdulni. Ez nem teljesen igaz, de max. angol nyelvterületre tudnék menni, ami nincs is teljesen kizárva, de az hosszabb tervezést igényel – nekem már nem pálya a „kimegyek és majd lesz valami” plan, és humorom sem lenne minimál fizuért dolgozni miközben 6 idegennel egy házban tengődök. Ahhoz túl kényelmesen élek itthon… vagy elvégzek egy jógaoktató kurzust és előttem a világ ;)

Jacko__ 2017.02.24. 16:46:13

Szia.

Remelem, hogy ha irok most ide, az valahogy a latokorodbe kerul...

Nem ismerjuk egymast, de engem ez a Thaifold-temakor erdekelne kicsit reszletesebben. Meg mindig Lengyelben vagy? Ha igen, akkor van -e valami ablak, amikor Magyarban, vagy Europa egyeb nagyvarosaban el lehet teged erni? Felteve, hogy hajlando vagy némi thai eszt osztani egy (vagy akar tobb) sör elleneben...
Ha odzkodsz attol, hogy ismeretlenul talalkozz egy semmibol jovo internetes pszichopataval, akkor itt utanam tudsz nezni:

kiwi-joco.blogspot.co.uk/

Ez volnék én. Elore is koszi!

joco

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2017.02.24. 23:49:41

@Jacko__:

Elvileg válaszoltam. Szólj, ha nem kaptad meg.