Le a konyhahuliganizmussal!

A nők és a férfiak másképp kommunikálnak, ha valaki nem hiszi, olvasgasson recepteket meg az alattuk levő kommenteket. A receptkommentelés tipikusan női közeg, s míg a gyűlölködés teljesen megszokott jelenség a neten, a nők valahogy másképp csinálják: szmájlikkal, finoman, nagyon metszően. A háziasszonyság még ma is része a női önképnek (ha nem hiszed, mondd meg az anyósodnak, hogy inkább pizzát rendelnél a főztje helyett –  garantáltan egy életre elvágod magad nála), és ezekben a kommentekben a nők pontosan egymás önbecsülésébe másznak bele előre megfontolt szándékkal, borzasztó komiszul. Ráadásul olyan piszlicsáré ügyek miatt, hogy a húslevest le kell-e habozni vagy nem, kell-e bele leveskockát vagy nem és így tovább. Mivel a thai kaját nem bírom, kénytelen vagyok főzni magamra, és hogy például lehabozom-e a húslevest, az csakis attól függ, hogy mennyire vagyok józan, amikor csinálom. Gyakran főzök éjszaka, és olyankor egy 6-8 sörrel vagy pár deci viszkivel a bendőben már nem annyira finomak az ember mozdulatai, hogy a lobogó leves fölött akarjon bohóckodni – és látjátok, halálosan mindegy, hogy le van-e habozva. Ha valaki képes emiatt sértegetni a másikat, azzal komoly baj van.

A marhaságok miatti gyalázkodás természetesen a férfiak között sem ismeretlen – ilyen például a futballhuliganizmus. Viszont arról legalább nyíltan, közmegegyezésszerűen ki van mondva, hogy káros és primitív dolog, és szeretném, ha arról is születne közmegegyezés, hogy a nők apró csörtéi a húsleves miatt ugyanilyen károsak – még ha sokkal kevésbé primitívek is. Engem egyébként éppen ez a kevésbé primitívség ijeszt meg, hogy a nőknek az ilyen finom, aljas és kiművelt hadviselésre is ennyi energiájuk tud lenni. Ha lehet valamit kérni a mikulástól, én azt szeretném kérni, hogy soha az életben többé egy nőt se haragítsak magamra. Aminek persze a legbiztosabb módja az volna, ha igyekeznék távol tartani magamat tőlük. (És ami azt illeti, részemről kész vagyok meghozni ezt az áldozatot.)

1chicks-crazy-30.jpg

A lányok, a lányok angyalok.

Egy másik ütközőzóna a rizsfőzés tudománya. Hogy meg kell-e sózni a vizet, meg hogy hogyan lehet igazán finom pergő rizst csinálni. Eleve csacsi dolog az ízlésen összevitatkozni, de az aztán tényleg az érvek non plus ultrája, amikor valamelyik hölgy arra hivatkozik, hogy de az ő apósa régen ezt vagy azt módszert szerette. Aha, tényleg? Szóval 30 éve halott emberek ízlésére hivatkozni ér?

2argument.jpgHa megeszem egy tál betűtésztás levest, jobb érveket sz.rok ennél.

Thaiföldön az emberek baromi sok és baromi sokféle rizst esznek, és így természetesen én is (ráadásul ha magam csinálom, az elkészítési mód itt is ki van téve a véralkoholszintemnek), úgyhogy az én véleményem is ér annyit, mint a halott apósé: tökéletesen mindegy, hogy meg van-e sózva a víz, a „pergő”-ség igényét meg aztán igazán nem is tudom értelmezni, főleg annak fényében, hogy az egyik thai nemzeti eledel a ragacsos rizs.

Ja, és persze csütörtöki férfiérzelmeink is vannak, még mindig a trutyievésről:

3csut.gif

Négyes számú férfi érzelem – csütörtökön is trutyit  zabálunk 

Jellemző thai étel 2: ragacsos rizs, angolul sticky rice, thaiul ข้าวเหนียว  (kiejtve káo níao, jelentése: ragacsos rizs).

A káó níao a thaiok legalapabb alapkajája itt körülöttem: eszik köretként, de gyümölcsökkel ízesítve desszertként is, és úgy általában úgy bánnak vele, mint mi a kenyérrel. Az például gyakori dolog, hogy a zsebükben kis zacskóban sticky rice-t hordanak, és amikor éhesek, hamm, harapintanak egyet. Pont mint mi a péksüteményekkel.

És ha már péksütemények: még a hamburgert is preferálják rizzsel enni, és a következő képről az is látszik, hogy a sticky rice milyen állagú, mennyire egyben marad:

4rice.jpg

Balra: hamburger, ahogy mi ismerjük, jobbra ragacsos rizzsel.

A káo níao egyébként finom, én nagyon bírom – még ha a 30 éve halott embernek nem is ízlene, mert nem pereg. Ha belefuttok valahol, próbáljátok ki. (Nem vagyok benne biztos, hogy ezt a típusú rizst kapni otthon, de azért íme egy recept.)

A thaiok sokféle tésztát is esznek, de persze azok is rizstészták, és szerintem nem igazán jók. Amikor idejöttem, a nyitottság és a tökösség (= nemtörődömség) jegyében nekiálltam szép sorban a menüknek az 1-es ételtől a 2-esen át satöbbi. Az első vereségemet egy tésztánál szenvedtem el. Kétujjnyi széles, csillogó és ragacsos tészta volt, karfiollal, babcsírával meg a többi thai szarsággal ízletes zöldséggel, és az első falat után kellett kérnem mellé egy kólát, hogy vissza tudjam nyelni a hányingert. Sajnos hiába kislány méretűek az adagok thaiéknál, az „egy falat tészta, egy korty kóla” módszer sem segített át az ebéden, több mint felét otthagytam. Aznap aztán már nem ettem semmit, és másnap ismét nekirugaszkodtam egy thai fogásnak – az sem ment le, és sokáig föl is adtam a dolgot utána. Íme, ez a vereség anatómiája.

5pentek.gif

Ötös számú férfi érzelem – pénteken is trutyit zabálunk

Ez egyébként remek Tapasztalás volt, nagy T-vel. Egyrészt sokkal kisebb arccal kell megközelítenem a különböző nemzeti étkeket: hiába hittem, úgy tűnik, mégsem tudok mindent megenni. Ha legközelebb új országba kerülök, sokkal óvatosabban állok majd az ételekhez, és a menün végiglépkedős módszert is el kell felejteni (adjuk meg a tiszteletet a szar kajáknak, ugye). Másfelől, ennek kicsit ellentmondva sokkal magabiztosabb is lehetek, hiszen azt leszámítva, ha valahol egyáltalán nincs kaja, vagy ha van, az beteggé tesz, én thaiföldön elértem a gödör alját. Annál nem tud lejjebb lenni, mint amikor evés közben falatonként nyeled vissza a hányást, és hónapokig felfordul a gyomrod, ha csak megérzed az utcai kaja szagát (vesd össze: francia fogoly). Nektek mindenesetre azt tanácsolom, hogy csak óvatosan duhajkodjatok, ha ide vetődtök, langsam spazieren bitte.

6szombat.gif

Hatos számú férfi érzelem – szombaton is trutyit zabálunk

Visszakanyarodva a rizsre, a thaiok még a pizzát sem igazán szeretik. Én legalábbis voltam olyan házi összejövetelen, ahol mi, nyugatiak berendeltük a pizzát (én böcsületes magyar virtusból még a verandára is kiosongattam meg-meghúzni a vodkát), a thaiok viszont maradtak a tapadós rizsnél meg a csirkénél – érthető, innen nézve a pizza is csak olyan, mint egy nagy szelet kenyér, ráadásul ami rajta van, az nem is savanyú meg csípős meg édes és halízű egyszerre, akkor meg minek egyék?

7rice.jpg

Jellemző thai étel 3: ข้าวซอย, angol átírással khao soi/soy (magyarul kiejtve káo szaj). A neve a tanárnénim szerint nem jelent semmit, bár  a káo = rizs, a szaj = utca, de szerinte ez véletlen.

A káo szajt burmában, laoszban meg észak-thaiföldön eszik, és annyira jellemző észak-thai étel, hogy a turistáknak „chiang mai noodles” fantázianéven is próbálják eladni.

8kaoszaj.jpg

A káo szaj egy curry, kókuszlével (édes), lime-mal (savanyú) és persze lehet csípősen is csinálni. Nagyon híres fogás, a thaiok szeretik, ahogy a világon mindenki más is, de a saját véleményemről talán elég annyit mondani, hogy akkor már inkább ennék pad thait (amit legutóbb végtelenül visszataszító ételként jellemeztem). Tényleg hihetetlen okádék egy cucc. Szerintem.

De ne higgyetek nekem, próbáljátok ki, szerintem ehhez kapni mindent otthon is: recept.  

Jellemző thai étel 4: ต้มยำ, angolul tom yum/yam, magyarul kiejtve tom jám. A tom főzést, forralást jelent, így hívják például a főtt tojást meg az összes levest, a jám pedig a mixelés vagy keverés, és ez a neve a salátáknak. Én pedig a tom jámot hívhatnám a megváltás levesének is.

Ez volt az első leves, amivel találkoztam itt, és ezt írtam róla: „A minap például belefutottam egy csípős-savanyú levesbe, ami egész konkrétan olyan volt, mint ha egy olcsóbb citromos szappant nyalogatna az ember. Na, ezeket kell valahogy megjegyezni, és többet nem kérni.”

Ebből látszik, hogy az ízlés tanult dolog: a tom jámot nagyon-nagyon megszerettem azóta, még akkor is, ha valóban olyan az íze, mint egy citromos szappannak, és ha látok valahol, tuti kérek is belőle. Ki tudja, talán a pad thai, a khao soy meg a többi ocsmányság különlegesség felé is vezet számomra még út, és még egyszer mondom, a thai konyha világhírű, ne hagyjátok, hogy elvegyem a kedveteket, főleg ne a tom jám esetében, ami még szerintem is k.rvajó.

9_tomyam.jpg

A megváltás levese. Recept magyarul, magyar összetevőkből, próbáljátok ki. 

Jellemző thai étel 5: แกงเขียวหวาน, sweet green curry, avagy édes zöld curry, kiejtve keeng kíao váán.

91_curry.pg.jpg

Nem is annyira a green curry-ről akarok beszélni, hanem néhány thai jellegzetességről: hogyan érdemes étkezned, ha idekerülsz.

Nevek: a nevek baromi logikusak erre, az összetevőket tartalmazzák. Például a „tom” az mindig leves, a „keeng” az mindig curry, és általában utána biggyesztik, hogy mi van benne. A tom jám „kúng”-ban rák van, a tom jám „kháj”-ban csirke, és így tovább. Most nem írok listát a nevekről, de ha erre jártok keressétek ezt a logikát, mert már az első este ki lehet ismerni, hogy melyik kaja micsoda. (Vesd össze: nálunk a „húsleves” meg a „stefánia szelet” semmit sem mond az összetevőkről, itt viszont igen, és keressétek ezt a logikát.)

Összetevők: az édes zöld curry-t „édes”-nek hívják ugyan, de senki ne gondolja, hogy emellett nem csíp is rohadtul. Alapszabály: amíg nem vagyunk biztosak az ellenkezőjében, addig induljunk ki abból, hogy minden thai étel savanyú és csíp. És ha valahol megkérdezik, hogy „thai csípősen” vagy „farang csípősen” (értsd: lepuncítva) kérjük-e, mindig farang csípősen kérjük.

Van egy nagyon jellegzetes thai zöldség-összeállítás, ami rendszerint szerepel az ételekben, és mi odahaza nem esszük. Az egyik összetevője például a babcsíra, a másik pedig valami korianderszerű cucc. Én nem tudok főzni, csak annyit tudok, hogy ez utóbbi angolra cilantro néven fordul, ami a szótár szerint koriandert jelent, viszont amerikai barátaim szerint a cilantro és a koriander nem ugyanaz, ez a thai fűszer pedig se nem cilantro, se nem koriander. Zavaros, ugye? Azt hiszem, be fogok iratkozni egy thai főzőtanfolyamra, hogy jobban értsem, mit nem szeretek a thai kajában, addig is ezt az összetevőt elneveztem magamban „A” thai fűszernek. Szinte minden ételen ott van, és én undorodom tőle. Gyanítom, talán itt válhat el a dolog: ha szereted „A” thai fűszert (és sokan szeretik), akkor barátságban lehetsz a thai kajával, ha nem, akkor nem.

Ételválasztás: A thaiok több kis adag ételt rendelnek egyszerre, lehetőleg többfélét, és beleesznek egymás tányérjába. Ha tehát másokkal eszel, ne pad thai-t rendelj, mert az egytálétel, és ne háromféle curry-t, mert az meg unalmas. Ezenkívül egy csomó locsolnivaló öntetet is kihoznak, aminek nagy részétől valószínűleg undorodni fogsz, de hajrá, locsolj csak, az íztobzódás nagyon thai dolog.

Evőeszközök: Villa és kanál. A kanállal eszel, a villával rásegítesz. Ez egy bonyolult dolog, sokkal nehezebb, mint amilyennek hangzik, de láttam már thait a villával egy spagetti hosszúságú tésztát ráhajtogatni a kanálra úgy, hogy ne essen le (próbáljátok ki otthon!), szóval ez itt a módi, sok sikert hozzá.

Jellemző thai étel 5: a gyümölcsök.

Thaiföld a gyümölcsevők mekkája. Papaya, mangó, kókusz, licsi – olcsón és nagy mennyiségben fogyaszthatók, és még egy csomó minden más is, amit életemben nem láttam korábban. Mondok néhány nevet (fogalmam sincs, magyar nevük van-e, de az angolt odaírom zárójelbe): khá nún (jackfruit), má füang (starfruit), lám jáj (longun), szom óó  (pomelo), keo mán káán (dragon fruit), thúrien (durian) stb. Ha szereted a gyümölcsöt, thaiföld neked való hely.

92_gyum.jpg

Tegye fel a kezét, aki ezt mind megismeri.

A thúriennel kapcsolatban hallottam suttogni, hogy ha iszol mellé, megöl. Városi legendának gondoltam, de rákerestem, és az van, hogy a thúrienben sok a kén, az pedig gátolja az alkohol lebontását. Vagyis ha sok thúrienre sok alkoholt iszol, tényleg bele lehet halni, és néhány farang állítólag bele is szokott minden évben. Te ne csináld. Ezenkívül tudjad azt is, hogy a thúrien héja nagyon büdös, ezért ha megettétek, vigyétek ki a lakásból a maradékot a szemetesig.

Hát ennyi. Azt hiszem, amit el akartam mondani a thai ételekről, azt szép lassan elmondtam. Ja nem, várjatok, íme a vasárnapi érzelem:

93_vasarnap.gif

Hetes számú férfi érzelem – vasárnap is trutyit zabálunk

Anozmia, ageúzia

Van valakinek tippje, hogy a fenti két szó mit jelent? A szaglóérzék, illetve az ízérzék elvesztését jelentik. Nem igazi magyar szavak, mint a vakság vagy a süketség, hanem a latinból/görögből átbuziskodott orvosi műszavak (és becsületes angol szavak sincsenek rájuk). Ez azért van, mert az ízérzék meg a szaglás kívül esik a mindennapi érdeklődési körünkön.

Pedig ha meggondoljuk, ahogy vannak nagyothallók meg rövidlátók, nyilván az ízérzékelésünk is egyénenként eltér. Nehéz ezt felmérni – nincs rá teszt a háziorvosnál, nem írnak fel szemüveget a nyelvünkre. Személy szerint én biztos vagyok benne, hogy szaglás tekintetében igazi sasszem vagyok (na ez most mi volt? képzavar vagy szinesztézia?), amit arra alapozok, hogy nagyon zavar más emberek szaga (és a sajátom is), amikor még a más emberek tök komfortosnak tűnnek. Érthető mindez, ugye?

Namost a mai politikailag korrekt korban szeretünk úgy tenni, mintha mind egyformák volnánk, és így biztos vagyok benne, hogy nem készült összehasonlító tanulmány az ázsiaiak és a fehérek ízlelőérzékéről. Pedig ki az, aki üvölteti a tévét? Aki nagyothall. Ki az, aki 2 centire hajol a monitorhoz? Aki rövidet lát. És ki az, aki ezer ízzel szőnyegbombázza az ízlelőbimbóit? Na ki?

Azt is el tudom hinni, hogy ahogy mi évszázadok verejtékes munkájával kvázi immunissá tettük magunkat az alkoholra, ők évszázadok csilizabálásával az ízekre lettek immunisak. Végül is miért ne?

94_iz.jpg

Megvan, ahogy a Szárnyát vagy combját-ban Louis de Funes elveszti az ízérzékelését, ugye? A thai konyha számomra hasonló élmény. 

Ha pedig már a férfi érzelmek szóba kerültek, a Kerülőutak című film erősen ajánlott e témában, mert azt leszámítva, hogy mit érzünk a gyerekeink meg a szüleink iránt, nagyjából a teljes palettát felvonultatja. Sokkal több/másabb érzelmekre, mint ami ebben a filmben van, én például nem vagyok képes. Lassú film, és nem robbantanak meg lövöldöznek benne – de akkor is zseniális.

95_sideways.jpg

--

Jóllakni Thaiföldön – vége.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://akinemlepegyszerre.blog.hu/api/trackback/id/tr44938249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

entamas 2012.11.29. 23:10:50

Most aztán jól ki lettünk kupálva!
Amúgy van olyan thai kaja, ami nem tocsog valami szószós cuccban? = Van olyan kaja amit villával maradéktalanul ki tudnál enni a tányérodból?
Az a rizspogácsa amúgy ragad? Vagy egyszer összetapasztják és megszárítják, vagy mi a szösz?

Amúgy nem gondoltam volna ezelőtt 5 évvel, hogy azt fogom olvasgatni, hogy főzőcskézel egy távoli ország távoli konyhájában. Én kb. 1,5 évig laktam albérletben, és a legtöbb amit megtettem, hogy a konzervkajáról átváltottam a fagyasztott hasábkrumpli mikros virsli kombóra. ... Mondjuk hétvégén én találkoztam rendes táplálékkal, úgyhogy ez jelentős különbség. Talán egyszer én is kedvet kapok a főzéshez. Bár nem hiszem, hogy a receptjeidtől :P
Feltehetnél képet az általad készített ételműremekekről is.

Mellesleg tényleg érdekes, hogy országon belül is mennyire eltérően tudnak az emberek étkezni. Ami az egyiknek igazi ínyencség, a másiknak elég bizar lehet. Pl. van, aki mogyorókrémet ken kenyérre és ráteszi a felvágottat. Hmm. Héjastól mandarin. Héjastól kivi. Van, aki szerint a zsíroskenyér is elég visszataszító. És végre beszéltem emberrel, akinek az apja (már nem emlékszem milyen megfontolásból) reggel egy kanál meleg zsírral kezdte a napot!
És hamár a trutyit említetted: a kakaóba tunkolt kifli is eléggé veszít a szilárdságából. Pláne ha áztatod a darabkákat. De régen én is nagyon bírtam. :)
És képzeld, anno elcseréltem a téliszalámis szendvicsemet egy margarinos kakaós kenyérre, ami szintén furának tűnt, de az íze rendben volt ;)
A mai próbálkozás pedig: tonhalszószos tésztát először cukrozott mákkal, utána meggyszósszal, de végül egyiket sem likeoltam...

hugi79dg 2012.11.29. 23:11:52

Óh, megint jól szórakoztam. (Csak azt a Pilinszky idézetet találtam kissé durvának ide.)
A napi érzelmek megjelenítése nagyon meggyőző, bár egyelőre visszafogottsága ellenére Eastwood győz. :-D

A kaják, amiket fényképeztél tényleg trutyinak néznek ki, és nem is jött meg az étvágyam a látványuktól, de számomra az a rizshamburger is nagyon bizarr. Miért nem esznek búzát? Rozst, árpát, akármit, rendes gabonát? Vagy elrohad az esős évszakban, vagy az év másik felében kiszárad? A végkövetkeztetéseddel egyetértek, hozzátéve, hogy mindenhol, itthon is, a szűkebb környezetedben is nagy eltérések vannak az emberek íz- és szagérzékelése terén. Engem mindig meglep, mennyire telebüdösítené mondjuk a sógorod a lakást az illatosítókkal, hogy érezze az illatukat. Én már fuldoklom tőle, másoknak meg még simán belefér. De ha előveszed az emlékeidet, akkor emlékezhetsz olyanra is, mikor valaki minden-falatot-be-kell-mártani-a-sóba-míg-már-tök-fehér-a-falat módon eszik. Nekik lehet, hogy nem túlzó thai kaja, de én tutira nagyon szenvednék szintén. És valóban, miért ne lehetne nekik más az érzékelésük is? Csak van oka az eltérő kultúráknak is, ha nem lenne, már jobban összeolvadtak volna.

Aztán a nőkről írt kis gondolatmenetedre nem reagálok hosszan. Nem azért, mert nem értek egyet, épp fordítva. De a konklúzió? Ejnye no. Miért olyan fontos, haragszunk-e, puffogunk-e, megtoroljuk-e a sérelmeket? Ezek nyomnak annyit a mérlegen, hogy megérje tőlünk távol tartani magadat? Ej-ej-ej. Mellesleg a receptkommentek piszkálódásai (sosem néztem még ilyeneket, de el tudom képzelni) nem többek, mint amikor ti a kocsmában arról beszéltek: (hogy is mondja Eastwood?) Több piát ittam, több pinát fogtam, nagyobbat szarok? Nem tudom pontosan idézni sajnos, de a lényeget érted, márpedig a lényeg, hogy ez nem igazi piszkálódás, ahogy egy barátságos részeg szkanderezés sem az a hímek között. Vagy kinek nagyobb a kocsija, kisebb a telefonja, szőkébb, bögyösebb a nője vetélkedés? Butaság, vicces, felesleges. De hát ki így, ki úgy. :-D Amíg belátod, hogy a háziasszonyság a női énkép része, addig ezen nem kéne meglepődnöd. (Hozzáteszem, én akkor is értem, ha ebbe a körbe még nem szálltam be. Nincs illúzióm, nyilván én is így érzek majd 50 évesen.)
És ha állást foglalok most: rohadtul mindegy, leszedjük-e a habot a húslevesről. Semmi jelentősége, mert ha épp valamiért nem tudod megtenni is eltűnik, belefő, akkor meg minek idegesítsem magam ezen? :-D

elkoltozott. 2012.11.30. 09:07:10

Én Kambodzsában ettem nagyon finom kaját. Persz étteremben. Gyömbéres csirkét uhh még most is összefolyik a nyál a számban :)
Aztán voltunk egy olyan helyen is ahol annyit ehettünk amennyit akartunk, és azt ami jól esik.
Hát ha erre gondolok akkor más folyik össze máshol:))
Mindenesetre barátságot kötöttünk a fajansszal aznap éjjel:)
Ha csak annyit mondok h tápióka.. és ebből sütemény. Rémálmomban ne jöjjön elő. brr

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.01. 13:01:27

@entamas:
Van azért olyan kajájuk is sok, amit csak villával is meg lehetne enni (viszont azt is kanállal kell itt enni), és bár vladimir rámutatott a múltkor, hogy a mi konyhánk esetében sem kell a szomszédba menni a bizarr állagú cuccokért, azért szerintem a thai ételekre sokkal jobban jellemző a trutymóság. A fentiek ezért is mintaételek szerintem -- bár a leves az tényleg finom.

A rizs pedig, azt hiszem, nem valami csuszpájz miatt ragad, hanem egy olyan fajta, amiből főzés jobban kiválik valami ragacs. Kicsit van tapadós érzése, és nem száraz, kábé olyan állagban eszik, mint mi a mi rizsünket. Finom.

Hát a főzőcskézést én sem hittem volna. Abszolút kényszer, sajnos, nagyon ellennék én a mirelit meg házhozrendelt nyugati kajákkal, csak nem a magyar pénztárcára vannak belőve. 1500-2000 egy pizza, de 1500-2000 egy szimpla mirelit egytálétel is. A kenyér 5-6 száz forint... nem lehet kifizetni.

A saját főztöm egyébként tök oké. Biztos nem olyan finom, mint bárki anyukájáé, de teljesen normális pörkölt, túrós tészta, húsleves stb. állaga van. És a margarinos-kakaós kenyeret tkp. én is szeretem, de a tonhalszósz+cukrozott mákba belezöldültem.:)

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.01. 13:13:51

@hugi79dg:
Miért nem esznek búzát?:)
Mi miért nem eszünk kukoricát?
Így alakult, ez a növény volt kéznél. Dél-Amerikában meg minden kukoricalisztből van.

És az idézet így szól pontosan:
"Több sört ittam, több vért hugyoztam, több muffot fogtam egyedül... mint ti faszjankók összesen."
www.youtube.com/watch?v=ftW9QW0u9l0

A "még a szarom is nagyobb" meg az én mondásom. :D

@elkoltozott.:
Hol etted a gyömbéres csirkét? Random helyen vagy valami étteremben, amit tudsz javasolni? Csak mert nemsoká megyek kambodzsába magam is (épp tegnap vettem meg a repjegyet), minden tippet megköszönnék.

Tápiókát még nem ettem... de lehet, hogy akkor nem is fogok.:D
Köszi a kommentet!

elsosor 2012.12.01. 17:51:37

A koriandert egész Ázsiában előszeretettel használják, gondolom több alfaja van, mindegyik más lehet egy kicsit. A 97-es szigetet krisnakaján csöveztem végig, minden ételükben volt egy "B" indiai fűszer, (lehet a helyi koriander). A második naptól kezdve mindennek ilyen szaga volt: a sörnek, a ruhámnak, a bőrömnek, a toitoi-budiknak, mindennek. Ma is kiráz a hideg! Soha nem tudtam meg a nevét. Üdv.

vladimir0370 2012.12.02. 14:03:36

Hat a pizzarol csak annyit, hogy az anyosnal (aki nyilvanvaloan eggyel korabbi generacio) meg bele tudsz maszni a lelki vilagaba, de egy felesegnel (aki mai generacio) mar nem vagyok biztos.... Lehet, hogy meg orulne is, ha nem kene foznie.
Magam is fozok internetes forrasokbol. Vazze! Sosem gondoltam volna, hogy barki is elolvasna egy recept alatt sorakozo kommenteket! Ezzel tenyleg megleptel!
Kulonben annyi fele rizs van, hogy nemelyiket meg sem tudnam enni so nelkul, a masik pedig kimondottan rossz soval, es nem is ajanlott (a zacskon sem). Szoval, kivancsi lennek, hogy a rizs-sozas vitat megelozte-e annak a tisztazasa, hogy milyen rizst hasznaltak, es hogy az elhalaloztt - isten nyugosztalja, - milyen rizst szeretett sosan... Na, ha ez a kerdes fel sem merult, ugy lathato, hogy a rizs megsozasarol szolo vita talan a futballhuliganizmusnal is primitivebb. (Legfeljebb kevesbe veszelyes - fizikailag.) A pergosseget meg ugye olyan kulturakban ertekelik, ahol a rizs nem is osi nemzeti eledel... A kukoricat sem ugy esszuk, ahogy azt az amerikai oslakosok nyomjak/tak. Bar a tortilla-t magam szoktam kesziteni masa harina-bol, es fantasztikus. Tudom ajanlani!
Kulonben a thai green curry eleg konszolidalt etel, mondhatnam unalmas. Es peldaul sem anyosom, sem a sogornom nem kedveli a csiposet. Viszont a sogorom is rancolja a szemoldomet, amikor engem lat csiposet enni. Hm. Nem is olyan egyertelmu ez...
A durian meg egyszeruen ehetetlen. Egyik legnagyobb csalodasom volt.

vladimir0370 2012.12.02. 15:45:40

A trutyirol jut eszembe, hogy most megyek az egyik baratunkhoz enni. Meghivott makosgubara. Ertitek? MAKOSGUBARA! Minel tobbet gondolok ra, annal inkabb megorulok azert a trutyiert!

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.05. 17:01:41

@elsosor:
Hát akkor lehet, hogy nagyon hasonló élményeink voltak/vannak. Simán lehet, hogy ugyanaz a koriander-alfaj a ludas.

@vladimir0370:
Nagy érzékkel szeded össze a fura állagú magyar kajákat.:) A mákosguba is micsoda remek példa!
Egyébként én is nagyon szeretem -- de csak ha nem nagyon szottyos.

A gyümölcsöket meg igazából én nem nagyon szeretem, a durian meg túl nagy is egy embernek, úh még nem próbáltam.:)

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.12.06. 11:00:32

Duriant lehet 'gerezdenként', tálcásan is kapni, nemcsak egészben. Nemtom, lehet hogy a Rimping túl hi-so ehhez, de pl. teszkóban néha ott vágják fel és porciózzák ki előtted.

A lében úszkáló trutyikat én sem szeretem, de azért ezeken túl is van jó thai kaja, pl. halfélék - ezekkel hogy állsz? Pla taptim nüng manao és yampladukfú a kedvenceim, érdemes kipróbálni, ha szereted a halat.

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.06. 20:52:42

@Zensual:
Hát ez, hogy szeletelt duriant vegyek, még frankón eszembe sem jutott. Majd keresek, mert érdekel azért.

Halféléket, kagylót, rákot ettem már itt, bírom őket rohadtul. A nevek, amiket írsz, pont nem rémlenek, de a halak irányában tök nyitott vagyok, bárhol látom őket, jöhetnek minden mennyiségben, és egyébként mintha vladimir is pont ezt ajánlotta volna.

Láttam már egyébként korábban a blogodat -- te is chiang maiból nyomod, ugye?
Köszi a kommentet!

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.12.07. 07:42:58

@Th's child:
Ott is éltem egy darabig, de jópár éve már Bangkok környékéről tolom. Határátkelőn láttam egy kommentedet tegnap, hát benéztem és valahogy itt ragadtam. :-)

Jobban utánanéztem ezeknek a halaknak; a plataptim-nüngmanao angolul 'steamed whole ruby fish with lime chili broth', és így néz ki:
www.kmcuisine.com/images/rec_11.jpg

A yampladukfú meg 'crispy catfish with green mango salad', és itt írnak róla bővebben (marha hosszú URL, rövidítve):
shesimmers.com/2010/09/thai-crispy-fish-with-green-mango-salad-yam-pla-duk-fu-%E0%B8%A2%E0%B8%B3%E0%B8%9B%E0%B8%A5%E0%B8%B2%E0%B8%94%E0%B8%B8%E0%B8%81%E0%B8%9F%E0%B8%B9-in-memory-of-the-pla-called-duk.html

Meg is éheztem, úgyhogy bedobok gyorsan valamit. Csá!

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.12.07. 07:45:47

(Haha. Úgy látszik a bloghu nem szereti a URL-rövidítőket, csakazértis kiírta az egészet. Bocsi!)

vladimir0370 2012.12.07. 12:27:23

@Zensual: Neked hogy jott be a gyumolcsok kiralya? Nekem oriasi csalodas volt. Viszont a rose apple (van olyan nalunk, hogy rozsa alma?) az tenyleg siraly! De ki gondolta volna, hogy Thaifoldon is lehet egy gyumolcsnek szezonja? Teljesen meglepett, hogy nyaron nem tudtam enni. Most novemberben epphogy elcsiptem.

Itt eppen nulla for korul van a homerseklet. Ejjel fagy. Asszony meg panaszkodik a hideg thai telre. 18 fok. Mit mondjak? Komolyan cserelnek, mar holnap mennek -gondolkodas nelkul.

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.12.07. 15:41:33

@vladimir0370: Miért volt csalódás? A szaga vagy az íze nem volt olyan, mint vártad? Nekem bejött a durian, de mázlim is volt, mert először a szabadban, tengerparton ettem, így a szagánál erősebb volt az íze, pedig érett volt rendesen. Azóta már árnyaltabb a kép, de az első benyomásom kellemes meglepetés volt.

Ez a rose apple a harangalakú piros, ugye? Mindig összekeverem a másikkal, a custard apple-lal, pedig nem is ugyanolyanok. De mindkettő finom a maga módján.

Itt lent kellemes 23 fok körül van így estefele. Nem mondom, lehetne egy árnyalattal hűvösebb, de azért azzal az otthoni nullással nem cserélnék. :-)

vladimir0370 2012.12.08. 01:21:15

@Zensual: Amikor eloszor voltam ott, valamiert nem is probaltam. Aztan itt ettem durian chips-et, meg edesseget, ami hengerbe van csomagolva, atlatszo foliaba. Mindketto nagyon izletes volt. Aztan kiprobaltam a gyumolcsot magat, es sem az allaga, sem az ize nem nyugozott le. Nem ehetetlen, de nem is elvezheto. Az alma:
www.google.co.uk/search?hl=en&tbo=d&site=webhp&tbm=isch&source=hp&q=rose+apple&oq=rose+app&gs_l=mobile-gws-hp.1.0.0l5.2530.4320.0.5979.8.7.0.1.1.0.321.1680.1j1j3j2.7.0.les%3B..0.0...1ac.1j4.bSzHLT-QARo&biw=640&bih=84&sei=EoTCUM_AKpG20QXUp4CoCQ#i=0
Kiloszamra tudtam enni.
A halak nekem is bejonnek. Meg a kacsa.
A 23 fok szinten bejonne. Remelem, januarban megint lesz reszem egy kicsit benne.
@Th's child: Hiya Bud, sikerult kiprobalnod az MK kacsat? Kivancsi vagyok a velemenyedre.

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.08. 15:28:09

@Zensual:
Köszi a képeket, ezeket még nem ettem, emlékeznék rájuk, főleg az elsőre. És igen, a rose apple a harangalakú piros.

Mióta élsz itt? Mennyire beszélsz thaiul?

@vladimir0370:
Még nem próbáltam ki a kacsát. A mindennapjaimban már szinte egyáltalán nem eszem thai dolgokat. Ha tudok, főzök magamra, ha meg étteremből eszek, akkor próbálok az európai vonalon maradni. Tegnap például gulyáslevest ettem igazi kenyérrel, meg pizzát rendeltem füstölt sonkával, és mivel meghoztad a kedvemet, mellé panna cottát. Nyamm.

De nem felejtettem el az mk kacsát sem, és mivel dec. végén jön egy ismerősöm ide pár hétre, hogy megnézzük dél-thaiföldet meg egy kicsit kambodzsát, majd mindent-mindent bepótolok.

És igen, itt most nagyon pazar ez a kis hűvös idő. Ha ilyen volna egész évben, az volna a tökély.:)

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.12.09. 08:11:28

@Th's child:
Vagy 7-8 éve már. Elég jól tudok thaiul, de nem perfektül, ahogy ennyi idő után gondolná az ember.

Te hogy haladsz vele? Mintha olvastam volna korábban, hogy suliba jársz. Mit gondolsz a nyelvről, mi könnyebb vagy nehezebb benne?

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.10. 17:38:37

@Zensual:

7-8 éve? Az derék. Hány éves vagy? És itteni családod van, vagy hoztad magaddal?

Járok suliba igen, és szerintem a thai nyelv rettenetes vérhugyozás. Nyilván szerinte is.:) Ezek a tone-ok borzasztó nehezek, ugye, ráadásul tele van miatta a nyelv azonos alakú szavakkal, és amíg nincs kontextus, fogalmam sincs, mit akarnak. Nincs ragozás, nincsenek igeidők -- nagyon kevés információt közöl. Az írás meg aztán végképp alja a gödörnek.

Mostanában jutok el oda, hogy már tudok silabizálva olvasni (voltam a múltkor a night safariban, és oda ki van írva gyerekeknek, hogy "mi vagyunk a zsiráfok, afrikában élünk és levelet zabálunk" -- na ezeket kábé értettem. Meg ha olyan bennszülöttel találkozom, aki tudja, hogy kell a faranghoz szólni (lassan, tisztán, egyszerűen), akkor az alapdolgokkal elboldogulok, de a köznapi beszédből gyakorlatilag egy szót sem értek.

Te mennyi idő alatt szedted magadra? Iskolában vagy az utcán? Írni tudsz, ugye?

vladimir0370 2012.12.10. 21:34:50

@Th's child: Szeretnek Thaifoldon elni es dolgozni. A kulonbozeti vizsgat csak thai nyelven lehet letenni. Zenei tehetsegem kozelit a nullahoz. Alapveto szavak hangzasai kozott nem tudok kulonbseget tenni, pedig felesegem nagyon segitokesz. Eselytelenek erzem magam... :-(

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.12.11. 08:45:22

@Th's child:
Harmincas, mint te - úgyhogy nosztalgiához közös témáért biztos nem kellene a szomszédba mennünk. :-)

Egyedül jöttem ki, most már családdal élek itt. Nyelvsuliba sose jártam, pedig a motivációt biztos növelte volna. Könyvekből, barátoktól és az utcáról szedem össze, amit lehet.

'Vérhugyozás', ez nagyon találó! A hanglejtéssel néha engem is ki lehetne kergetni a világból. Csak az vigasztal, hogy nekünk legalább a hangalakkal nem kell szenvedni, nem úgy, mint pl. szegény angol anyanyelvűeknek, akiknek kerékbe kell törniük a nyelvüket egy 'ü' vagy 'ő' hanghoz. Most akkor nung vagy nueng... egy frászt, nüng és kész! Hát még ha a hangsúlyt is jelölhetnénk, hogy akkor ez most 'egyet' vagy 'pároltat' jelent... de egy félázsiai származék ne legyen telhetetlen.

"de a köznapi beszédből gyakorlatilag egy szót sem értek."
Lehet, hogy később ezt még visszakívánod néha. :-)

@vladimir0370: Ne add fel! A furább hanglejtésű szavaknál a szövegkörnyezet sokat segít, ha már van szókincsed. Szóval hajrá! :-)

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.12. 16:24:38

@vladimir0370:

Azért szerintem neked surranópályád van. Nem fogsz hirtelen úgy ébredni, hogy hoppá, beszélek thaiul, de ha komolyan gondolod, a feleséged mellett 1-2 év alatt szerintem nagyon messze juthatsz (főleg, hogy nem is ez volna az első idegen nyelv, amit elsajátítasz). Emiatt irigyellek is kicsit.:)
Szóval hajrá-hajrá, tényleg.

@Zensual:
"Lehet, hogy később ezt még visszakívánod néha. :-)"

Nahát, érdekes, ezt már hallottam másoktól is korábban. Én még nem értem az utcai beszédet, de néha feltűnik, hogy rám vagy más farangokra tesznek megjegyzést, és gondolom, biztos nem kedvesen. Emiatt mondod? Vagy más miatt?

koratfreak 2012.12.15. 10:41:19

@Th's child: Engem a felesegem pont hatraltat,amig egyedul kellett boldoguljak egesz jol haladtam de mellette ellustultam,hagyom hogy beszeljen helyettem.Amugy igaz,a thaiok nem mindig neznek a falangra jo szemmel,en ugy latom egyre tobb az atrocitas.Nekem ugyan rossz tapasztalataim nemigen vannak de a thaiok alap hozzaallasa a falangokhoz eleg egyedi es ez sokminden miatt van igy.

vladimir0370 2012.12.15. 16:29:53

@koratfreak: Hu! Ebben vannak altalanos kijelentesek. Igazan irhatnal reszletesebben!

koratfreak 2012.12.15. 23:13:08

@vladimir0370: A thai es falang viszonyrol?Nagyon bonyolut dolog en sem tudok mindent rola termeszetesen.De:Thaifoldon a mai napig van egy kasztrendszer ahova be kell tudni sorolodni.Falangkent [a thaiok nagyresze biztos abban hogy minden feher gazdag]egy eleve magasabb poziciobol indul az eberfia.Ennek megfeleloen kell viselkedni es oltozkodni.A reszegen uvoltozo,koszos angolok,vagy mas nemzetiseg [tisztelet a kivetelnek] osszezavarjak a thaiok ertekrendjet.Plusz az eletfilozofiajuk alapja a kozosseg bekejenek tiszteletben tartasa,nem megzavarasa[thai mosoly].Sajnos[vagy nem?] Thaifold egyre szelesebb tomegek szamara elerheto,jonnek a kulturalisan kevesbe fogekony turistak[orosz,ukran,alja ir,angol stb]akik azt gondoljak hogy 2hetre megvettek az orszagot lakossaggal egyutt,nagyon [thai]antiszocialisan viselkednek,pokhendiek,lekezeloek.Rossz [vagy nem letezo]angolagukkal fikazzak a thaiok nyelvtudasat.Ezzel a falangok egyetemesen elveszitik az arcukat[megbecsules,ilyesmi..]Ez tapasztalhato sok turista ovezetben.Falun kicsit mas,az emberek nemigen lattak,beszeltek falanggal ott inkabb a kaszt es a teny hogy falang az illeto jelenti azt hogy akarmiert 50%-kal[vagy 100%]tobbet kernek.Ez olyasmi mint a Balatonon az etteremben a rantotthus a magyarnak 500ft,nemetnek 800ft[volt?].En lattam olyat hogy a falang a felesegevel bevasarolt es szo nelkul turte[a feleseg] hogy az urat lehuzzak,de nem szolt bele mert nem akarta elvesziteni az arcat.[Hiszen a falangja gazdag,vagy nem,de a latszatot meg kell tartani]Ha hazat,lakast,autot vettunk mindig az asszonyt kuldem elore,o csinalt par kepet,rakerdezett az arra es akkor leptem en a kepbe.Van,hogy idegen helyen kulonvalunk mert ha egyutt lat minket az arus lehet hogy lehuz[30%os valoszinuseg]Ezt meg kell szokni.A falang SOHA nem tud beilleszkedni hiaba beszel tokeletesen thaiul,thai utlevele van attol elete vegeig FALANG marad a thaiok nem fogadjak be[a csalad,ismerosok igen,ha szerencseje van]Van egy jo pelda:Ha tortenetesen kozlekedsz Thaifoldon es ne adj' Isten egy balesetet szenvedsz,abban 99%-ban biztos lehetsz hogy te leszel a hibas,teljesen mindegy ki okozta valojaban a balesetet.Nagyon joban kell lenni a megfelelo helyen levo emberekkel, akkor van eselyed.Ha nagyon nehez lenne teged okolni akkor a balesetet okozo thai vegso mentsvara az a kijelentes,hogy vegsosorban te okoztad a balesetet azzal,figyelem! hogy Thaifoldre jottel MERT ha nem jottel volna nem lett volna baleset.Azt is meg kell gondolni ha balesetet latsz megallj-e segiteni,szomoru,de en nem javasolnam.Tudom non-sense de TIT=This is Thailand.Thaifoldon a torveny sem all a falang mogott sokszor elofordul hogy a feleseg berendezkedik es amikor megvan minden akkor jon a valas es a palimadar foldonfuto lesz.Nagy barom az aki nem keszit hazassagi szerzodest[foldet nem birtokolhat]Vegulis a thai-thaial szemben elveszitheti az arcat de nem a falanggal szemben[igy megengedheti maganak a monkeybusinesst teljes nyugalomban es lelkiismeretfurdalas nelkul] mert a falang nem thai[PONT]Valaszommal termeszetesen nem fedtem le a thai ferfiak irigyseget,a szexturistakat de igy is eleg hosszu lett.Ha barmilyen kerdesed van,nagyon szivesen valaszolok,legjobb tudasom szerint.

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.12.16. 05:51:40

@Th's child:
Nem, szerintem akkor direkt jó ha érti az ember, ha már egyszer róla van szó. Bár legtöbbször amit mondanak az inkább csak megmosolyogtató, nagyritkán előfordul egy-egy negatív vagy ellenséges megjegyzés.

Én inkább olyasmire gondoltam, amit nap-mint-nap kikerülhetetlenül hall az ember az utcán: bosszantó vagy idióta szövegek, ártalmatlan de kedvrontó apróságok, ami nyelvismeret nélkül csak háttérzaj. Mintha választhatnál, hogy géped benyomjon minden tíz percben egy kurucinfós posztot a böngésződ közepére, vagy ne. :-)

koratfreak 2012.12.16. 10:58:51

@Zensual: Ezzel abszolut egyetertek.

Rettenet Tábornok11 2012.12.17. 20:11:08

Szia R!

Totál más téma, most olvastam hogy nincs nálad Magyar maffia...

velvet.hu/sztori/2012/12/17/thaifold_arra_nagyon_vigyaz_hogy_kulfoldi_ott_ne_emberkedjen/

mivel tagadják immáron biztos vagyok benne hogy van.. téged beszerveztek már?

Üdv,

RT

vladimir0370 2012.12.19. 13:49:37

@Th's child: Hiya, kicsit megfekudt a tema. Valami uj a horizonton?

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.19. 18:28:56

@koratfreak:
Na, szuper, hogy feltűnt még egy "bennszülött" thaiföldi.

Hogyhogy hátráltat a feleséged a nyelvtanulásban? Vele milyen nyelven beszélsz? És mióta élsz itt és hány éves vagy? (Elnézést a sok kérdésért.)

Nagyon érdekesek, amiket írsz, nagyrészt én is láttam vagy hallottam már ilyenről, de órákat tudnék még róla beszélgetni/olvasni. Azt tapasztalod, hogy a thaiok szeretik kinevetni a fehérembert, és valahogy úgy intézni a dolgokat, hogy lehessen rajta kicsit gúnyolódni, hogy mekkora gyökér?

És mi van az avatarképeden? Kicsit olyan, mint egy epertortát evő kisgyerek, kicsit mint egy vérengző zombi.:)

@Zensual:
Mondjatok már egy ilyen bosszantó párbeszédre példát, pls. A legutóbbi élmény is megteszi.:)

@Rettenet Tábornok11:
Na hallod, amikor olvastam ezt a cikket, frankón eszembe jutottál, hogy fogadjunk, hogy a tábornok ebből egy szót sem hisz el. Hát tessék.:)

Engem nem szerveztek még be, pedig ígéretes verőember lennék: elég nagydarab és elég ostoba, lol.

De a viccet félretéve, én nem tudom, a bűnözők milyen szempontokat mérlegelnek, amikor külföldre teszik át a székhelyüket, de thaiföld nekem szuperrossz választásnak tűnik. Állandóan baszogatnak a vízum miatt, nem tudsz elvegyülni, mert fehér vagy -- nem tűnik okos dolognak.

Tényleg, zensual, koratfreak, ezt ti hogy látjátok?

@vladimir0370:
Óó, téma az van. Legközelebb a japánban való túrázásról szeretnék írni, aztán Kyotóról, aztán Bangkokról, és közben írni kezdtem egy határátkelő-s posztot is. És két hét múlva megyek kambodzsába. Szóval téma van, idő nincs, k.rvaélet.

És mi a helyzet a ködös albionban? Hogy bírod a család nélkül?:)

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.19. 18:40:24

Árrgh, de igazad van, a blognak haladnia köll. A hétvégén megírok egy posztot, karácsonykor meg még kettőt.

A határátkelős posztomban egyébként a következő témákat említeném, pls mondjátok meg, ha szerintetek marhaságok:
- a thaiok konflikuskerülő emberek, a mosolyuk egy maszk, ami mögé a frissen érkezett farang nem lát be, és ha bármikor bármilyen thaijal ellentmondás volna, a helyes megoldás mosolyogni és kihátrálni a helyzetből
- a thai nők baromi dögösek, elvált negyvenpluszos nőkből meg egyenesen elképesztő a felhozatal
- a thaiok kicsi rugalmasabbak, ha az igazmondás kerül szóba, cserébe viszont nem lopnak

Ümmmm, egyelőre ennyi. Süketségek?

vladimir0370 2012.12.19. 21:41:22

@Th's child: Szolj ide, legy szives, ha valahol van egy Uj bejegyzes! Ezt kovetem a radaron.

A nyelvtanulas nem olyan egyszeru, mint hinned. (Amikor egyutt vagyunk) angolul beszelunk. Azt akarja, hogy kislanyunk tanuljon angolul. O thaiul farasztja szegeny gyereket, en meg magyarul. Ez utobbiert anyuci nem rajong, kisse hasznalhatatlannak tartja. Tegyuk hozza, valamennyire igaza van. En viszont azt gondolom, hogy ha megtanul harom olyan nyelvet, amelyek teljesen mas torol fakadnak, az a nyelv elterjedtsegetol fuggetlenul nagy elony.

Eleg nehez nelkuluk. Lanyunk utlevele tegnap erkezett meg. Mar johetnenek barmikor. Felesegem viszont viszolyog egyedul jonni. Foglalkozni a gyerekkel, csomagokkal, raadasul nagyon rossz tapasztalatai vannak a UK border agency-vel. Azt akarja, hogy menjek ki erte. Annyira kellemetlen! Tiz nap Thaifoldon januarban megint! Borzalmas! Brrr! ;-) Viszont elfoglaltsagaim miatt nem tudok korabban menni, addig is csalad nelkuli elet, beleertve az unnepeket.

@koratfreak: @Zensual: En is szivesen olvasnek meg ezekrol a tapasztalatokrol, akar szemelyes emailben is. Ne fogjatok vissza magatokat!

@Th's child: Nem kell negyven fole menni a dogos, elvalt, elkepeszto felhozatalert (csak nem erre indulsz be). :-) Elarulok egy titkot. Azok a ferfiak, akiknek a feleseguk tiz evvel fiatalabb, szignifikansan tovabb elnek, mint a hasonlo koru feleseggel birok! :-) Nem viccelek! 555555555/

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.12.20. 09:39:44

@Th's child: @vladimir0370:
Pár példa a teljesség igénye nélkül:
Politika. Beülsz este a sarki étterembe egy röpke thai vacsira, a tulaj meg egyszercsak bekapcsolja a tévét a neki megfelelő sárga/vörös adóra. Onnantól meg felváltva gyönyörködhetsz a programban és a körülötted ülők 'elmés' kommentárjaiban. Ugyanez pepitában a motoros taxisok gyülekezőhelyein.

Pletyka bárhol, bárkiről, bármikor. Nyílt konfrontáció ugye nincs, helyette megy a hátbaszúrás meg a passzív-aggresszív szurkapiszka. Előtted is, ha nem tudják, hogy érted.

Izzadságszagú hencegő duma a helyi motoros 'nagyfiúk' bandájából (ezekből is mintha minden sarokra jutna egy). Előző este ki kúrt meg kit, hogyan stb.

Ez jutott eszembe így hirtelen. Ha valaki akar, még írhat hozzá néhányat. :-)

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.12.20. 10:22:12

@Th's child:
Jól hangzik, az első ponttal totál egyet is értek. A második ízlés kérdése (de nem lennék meglepve ha néhány troll még ebbe is bele próbálna kötni majd odaát). A harmadikat viszont nem biztos hogy értem, javíts ki, ha tévedek. Úgy tűnik, mintha az igazmondást és a lopást állítanád szembe itt és otthon (itt kevésbé mondanak igazat de nem lopnak, míg otthon fordítva). Hát nem tudom, ezen így még nem gondolkodtam... igaz, régen voltam otthon. :-)

A másik, hogy az igazmondás elég tág fogalom; szerintem a fontosabb dolgokban itt is elvárják ill. jónak tartják, ha őszinte az ember. Talán inkább konkrétan a mindig nyílt, egyenes beszéd az, amit ideát kevésbé tartanak jó tulajdonságnak. Az 'én mindig magamat adom, függetlenül attól, hogy a környezetemnek tényleg erre van-e szüksége éppen' fajta hozzáállás. De lehet, hogy te is erre gondoltál, csak én kukacoskodok itt. :-)

Sok szerencsét a posztodhoz, remélem, hamar kiteszik!

koratfreak 2012.12.20. 13:00:00

@Th's child: A felesegem azert hatraltat mert ellustultam mellette hagyom hogy o beszeljen,a thaiok neha egymast sem ertik ha dialektusban beszelnek,en peldaul "egesz jol" vagtam a bangkoki [altalanos]thait,de Phimaiban nem vagtam le mirol van szo ha az isaani nyelvjarast hasznaltak.Ez egy kicsit elvette a kedvem a tanulastol de bizony megeri mert sokat segit.A felesegemmel angolul beszelek,nem elunk hosszutavon Thaifoldon,most Dublinban vagyunk.De rendszeresen megyunk Thaifoldre 1-3honapra/ev.39eves vagyok amugy es 10eve jarok Thaifoldre.
"- a thaiok konflikuskerülő emberek, a mosolyuk egy maszk, ami mögé a frissen érkezett farang nem lát be, és ha bármikor bármilyen thaijal ellentmondás volna, a helyes megoldás mosolyogni és kihátrálni a helyzetből"Bolcs beszed,nem szabad balheba keveredni mert a kuzdelem sosem lesz fair vagy egyenlo.Meg azok a helyiek is beszallhatnak akiknek semmi kozuk az egeszhez[nehogy mar egy falang megverjen egy thait!]A falangot amugy neha buffalonak is "becezik"ez amolyan evodes a mereten[farok is hehehe,irigyek],azon hogy szerintuk nagyobbak de lassabbak vagyunk,es hogy nem igazan latjuk at a tarsadalmi szabalyokat[otobacskak a thai stylehoz].A neten rengeteg iras van errol a temarol de sokszor gyulolettol frocsog vagy eppen tulidealizalt.En megprobalom a dolgokat ugy latni amilyenek.Thaifold olyan ,amilyen nem tokeletes en szeretek ott lenni ismerem par kevesbe vonzo oldalat de nincs tokeletes orszag[Svajc a favorit nalam,ott vagyok 3-4honapot evente]En is szivesen latom mas tapasztalatait itt mert ugy latom erosen hasonlitanak az enyeimhez.Ha valaki esetleg ertekezni akar szivesen benne vagyok.Ja az avatarom,a thaiok eszelosen felnek a szellemektol[phii]nagyon sokan 100%ban hisznek benne hogy leteznek.Ez adta az otletet.;)

vladimir0370 2012.12.21. 01:54:28

@koratfreak: 5555555555555 igen, igen! Teljesen atlagos krajeiw az mar yai es yao! 55555555555555 Mit mondjak? Varazslatos! 555555555555

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.22. 16:12:27

@vladimir0370:

Shit, elszállt a kommentem. Szóval.
A feleségednek szerintem is igaza van, hogy a magyar nem igazán használható, de szerintem ne hagyd magad -- a thai sem tűnik a használhatóság csúcsának (hacsak nem az a cél az életben, hogy az ember könnyebben sajátítsa el a laoszi nyelvet, de ezt kétlem:). Szóval előre a háromnyelvűségért.:)

Az ünnepek nehéz lehet egyedül, de jól sejted, senkinek sem fog megszakadni a szíve, hogy még 10 napot itt kell töltened. 55

A border agancy-vel egyébként mik voltak a rossz tapasztalatok?

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.22. 16:15:44

@Zensual:

Köszi a példákat!
A lopást meg az igazmondást igazából nem szembeállítani akartam, csak azon töprengtem, hogy máshol húzódnak a vonalak, ami alapján úgymond "jó" embernek tartjuk magunkat.
Magyarországon ha valami nincs lecsavarozva vagy bekamerázva, azt ellopják. Ez a fajta ganéság mintha thaiföldön kevésbé férne bele.

Ezzel szemben itt mismásolnak. Sokszor jóindulatból, hogy save face, meg konfliktuskerülés, de akkor is: az igazmondásnak alacsonyabb a prioritása, mindig és mindenben. Legalábbis nekem így tűnik, és pont erre akartam rákérdezni, hogy ti is így látjátok-e.:)

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.22. 16:20:38

@koratfreak:

Váo, a svájci-írországi-thaiföldi háromlaki élet azért nem lehet szar.
Gondolom, ehhez vállalkozásokból kell élni. Thaiföldön is vállalkozol? Ha igen, ezzel kapcsolatban mik a tapasztalataid? Az egyik első dolog, amit ezzel kapcsolatban hall az ember, hogy vigyázzunk, mert itt az üzleti etika határai is máshol húzódnak, vagyis ha egy thai ki tud téged használni, akkor ki is fog használni, és nem fogja magát rossz embernek érezni közben. Erről mit gondoltok?

Ennek a szellemesdinek meg most utánaolvastam röviden -- hát mit mondjak, nekem muszáj lesz megnéznem egy olyan thai filmet, amiben ezek szerepelnek.:)

vladimir0370 2012.12.23. 01:11:22

@Th's child: Ugye, ugye! En is csak arra gondoltam, hogy harom ennyire kulonbozo nyelv utan csak nem lesz gond a gyereknek akar a Navajo-t is bevagnia! :-)

Felesegem eleg sikeres, es ezt sikerult is megszoknia. Aztan eloszor nem kapott vizumot ide a UK-be Thaifoldrol annak ellenere, hogy eleg jo kondicioi voltak. Amikor eloszor jott hozzam, Ausztriaban talalkoztunk. Nemetorszagban szallt at, es masfel oran at faggattak annak ellenere, hogy minden irata, papirjai, vizuma, ami csak kell, rendben voltak. Elegge megviselte, nagyon megalazo volt. Aztan otthon osszehazasodtunk, kapott ot eves ideiglenes tartozkodasi engedelyt. A UK-be mint az EU polgara, jogom volt behozni mint felesegemet. Gyakorlatilag nem mondhatnak nemet a family permit-re. Megis sikerult nekik arra hivatkozva, hogy erdekhazassag (honnan vettek?), es mint olyat, az EU sem ismeri el ervenyes hazassagnak. Mondtak, fellebezhetunk. Csak fel ev az elbiralasa. Utanajartam, uj kerelem beadasa jobbnak tunt azzal az indoklassal, hogy ha az EU-ban van ot eves tartozkodasi engedelye, akkor az mar csak mutatja, hogy az EU elismeri a hazassagunkat hivatalosnak. Ok, erre ezt megkaptuk.

No de ha problema nelkul akar itt letezni -bar addig maradhat, amig itt vagyok, megis ajanlott, - jo ide is a tartozkodasi engedelyt megkerni. Elutasitottak. Aztan megint megkerte. Kozben hazament, de a family permit lejart, tartozkodasi engedely nem volt. Hogy vissza tudjon jonni, uj family permit kellett, Bangkokban folyamodott erte. (Mar most belefaradok, amikor irom.) Olyan k...a koteg level, leforditott, hitelesitett dokumentum van raktaron, mint egy kozponti leveltarban. Hazassagi anyakonyvi kivonatbol van itthon vagy ot peldany. (Bar harom nyelvu EU szabvany dokumentumok - magyar, francia, angol, - az itteni hivatalnokok keptelenek felismerni, mivel nem angolul kezdodik...) Itt nem divat, de a vegen eleg durva leveleket irtam a Border Agency-nek. Az emberek altalaban olyan udvariasan kernek, en is azt tettem az elejen. Aztan attertem az "elvarom a hivataltol, hogy engedje gyakorolni az EU polgarsaggal jaro jogaimat" stilusra. Egy ideje csak igy irok nekik. Erre jol reagalnak. Szoval irtozik ettol az egesztol. Ezek utan hiaba mondom neki, hogy mar nem lehet gond a hataron. De kulonben az ut egyebkent is hosszu, hogy kethonapos gyerekkel egyedul vegignyomja. Diohejban. Ezeket a dolgokat ugy nyomtuk le, hogy nem mentunk ugynokseghez. De szerintem mar irodat is nyithatnek, annyira kikupalodtam bevandolrasbol.

Rettenet Tábornok11 2012.12.23. 10:57:30

Biztos nem leszek népszerű, de én személy szernint örülök, hogy a különféle EU-s szervek elkeztek odafigyelni a bevándorlásra. Kicsit későn, de talán még időben.

Üdv,
RT

hugi79dg 2012.12.23. 14:06:53

Hát, amit itt most olvastam a hivatali cseszekedésről, az egészen elképesztő. Emiatt abszolút részvétem a feleségednek, Vlad. És engem is elriasztana.
És bár a bevándorlásra szerintem is valóban figyelni kell, azért jelen esetben kicsit túlmentek az egészséges szinten. Szerintem. Nekem már az is durva volt, amit R. írt egy éve ide a portugál útjával kapcsolatos ügyintézésről. :-(

De hirtelen témát váltva csak annyit akarok még: NAGYON BOLDOG KARÁCSONYT MINDENKINEK! Akár ünneplitek, akár nem, teljenek nagyon szépen és szeretetben az elkövetkező napok (persze: is. ;-D)!

vladimir0370 2012.12.23. 14:12:48

@Rettenet Tábornok11: Mielott valaki kap vizumot az EU-ba, eleg rendesen atnezik, atvilagitjak, kikerdezik stb. A felesegem masfel-ket oras interjun volt a magyar fokonzulnal, aki ezek utan engem is felhivott, mert szemelyesen velem is akart beszelni. (Lattad a' Zold kartya' cimu filmet? Azt hiszem ez volt a cime, Gerard Depardieu es Andie MacDowel. Na, valami olyan iterjut kepzelj el.) Rendben van ez, nincs is semmi problema. Nyilvan vedeni kell a hatarokat, odafigyelni a migraciora stb. De ha valami atment egy hosszadalmas kivizsgalas utan, akkor mar ne bosszantsanak kulon-kulon minden egyes lepesnel! Az mar zaklatas. Persze otthon te tobbnyire immunis vagy erre, mert a zaklatas elfogadott dolog. Zaklat a rendor, zaklat a cigany, es mivel ez csak verbalis dolog, senki nem tesz semmit. Ez itt nem egeszen igy van. Itt jogod van a nyugodt elethez. Mert az sem megoldas, hogy az europai jogok semmibe veteleert sok pert inditottak a UK ellen, es a UK-nek fizetnie kellett. Talald ki! Az en adombol. Persze otthon is valtozasok varhatok, mert alapveto jogok serulnek, es azokat mar a nemzetkozi birosagokon szamon lehet kerni. Aztan ne feledd, hogy az europai tarsadalmak mar gyakorlatilag nem eletkepesek a bevandorlok nelkul, mert nincs eleg gyerek. Sajat kardunkba dolunk. Es ha lenne egy nagy gyerekvallalasi bumm, akkor is kerdes lenne, hogy a helyzet megfordithato-e. De ez a bumm is hianyzik. Vegul pedig aki nagyon akar, az bejon. Van baratom, aki otezer fontert hazasodott sziriai szemellyel. De magyar ciganyok ezt itt sokkal olcsobban teszik nagyipari modon.
Nem sok mindent lehet tenni. Elgondolkodtato es nagyon osszetett helyzet ez.

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.23. 15:24:37

@Rettenet Tábornok11:

Meg fogsz lepődni, de egyetértek veled. A migráció szerintem is fontos probléma mindig és minden irányban, és oda kell rá figyelni.

De itt szvsz nem az odafigyelés a kérdés, hanem a packázás. Én ugye itt thaiföldön a f.sznak a rosszabbik végén állok most, és el nem tudom mondani, mennyire tele van vele a tököm, hogy állandóan meg kell jelenni a bevándorlásiaknál rapportra, és mindig vinnem kell magammal újabb és újabb fényképeket, és újabb és újabb papírokat kell kitöltenem.

És az tök igaz, hogy thaiföldet is védeni kell, nehogy idehordja a szemetet a szél, és szívük joga volna nem adni vízumot nekem -- mert az legalább tényleg egy tiszta helyzet volna, lelkük rajta.

De én is megfeleltem a követelményeknek, amihez vagy 5-6-szor kellett járnom a budapesti nagykövetségen is, és rendes és becsületes ember vagyok, és el tudnék képzelni egy olyan világot, amikor leszállnak rólam.

Az egyik kollégám ex-jugoszláv magyar. Már egyetemre is budapesten járt a 90-es évek közepén, és azóta is mo-on él, de nem magyar állampolgár. Kérdeztem, hogy miért nem, és azt mondja, hogy mert járnia kellett neki is a magyar bevándorlásnál tartózkodási engedélyért, és mindig megalázták. És, ugye, ő pont annyira magyar, mint te vagy én, egész biztos nem ezt érdemelné. Na és pontosan ez a fölényes, bürokratikus nyegleség és seggarcúság az, amit te is meg én is meg mindannyian ismerünk a drága magyar rendőröktől meg hivatalnokoktól, és ami nem annyira szórakoztató -- és nem is keverendő össze azzal, amit mondasz, hogy a bevándorlásra oda kell figyelni, mert igazad van, valóban súlyos probléma, és valóban oda kell rá figyelni.

Ráadásul vladimir felesége nem is "szimpla" bevándorló, hanem vladimir felesége. Nekem, mint magyar állampolgárnak jogom van tetszőleges országból párt választani magamnak, és aztán hazacipelni, és gyerekeket nemzeni és mit-tudom-én. Az Eu-nak meg mo-nak ehhez a világon semmi köze, ez az én jogom, és nem csak valami homályos erkölcsi értelemben, hanem a törvény betűje szerint is. Elvárhatónak kellene lennie, hogy mindenféle hivatalok meg akárkik ne szívózzanak az emberrel.

Én kifejezetten indulatossá tudok válni ettől -- most nem tudom, a fenti mondatok is indulatosak-e, de ha azok is, nyilván tudod, hogy nem neked szól.:)

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.23. 15:34:05

@vladimir0370:

Mint a fenti hozzászólásomból kiderül, abszolút veled érzek ebben. Amúgy neki nem "jár" az állampolgárság miattad?

Egyébként ez érdekes (és felháborító) előítélet a thaiokkal szemben. Azt hitték, hogy elvetted az első szembejövő bar girl-t, vagy hogy esetleg konkrétan prostituáltként szeretne dolgozni a UK-ben? Gyomorforgató.

A thai éttermekben meg masszázsszalonokban dolgozó oridzsinál thaiok vajon hogy kapnak vízumot az EU-ba? Nekik is ekkora tortúra vajon?

@hugi79dg:

Jaja, boli karcsi-marcsit! (és ezt tudom sokkal nyálasabban is mondani) :D

Rettenet Tábornok11 2012.12.23. 19:23:44

"Egyébként ez érdekes (és felháborító) előítélet a thaiokkal szemben. Azt hitték, hogy elvetted az első szembejövő bar girl-t, vagy hogy esetleg konkrétan prostituáltként szeretne dolgozni a UK-ben? Gyomorforgató."

Gyomorforgató... szép szó, hasonlót használnak idehaza a libsi jogvédők a cigánybűnözés kifejezés kapcsán is. Oszt mégiscsak ritkán van szükség a börtönökben szoláriumra. Szóval valószínűleg láttak már egy két ilyen esetet a derék bevándorlásiak is.

RT

vladimir0370 2012.12.23. 20:37:16

@hugi79dg: Hat kegyelemteljes karacsonyi unnepeket nektek is!
Es mindenkinek masnak is itt a blogon!
@Th's child: Kulonben mindenki ugy nezett rank az elso idokben, hogy "na, a balek bekurvazott". De a legenyhebb velemeny is az, hogy elvettem egy gazdasagi menekultet. Es ez nem csak a felesegemnek megalazo, hanem nekem is. Mikozben a felesegem uzletileg ezerszer sikeresebb nalam, es osszehasonlithatatlanul erkolcsosebb peldaul a korulottem levo brit atlagnonel, akik a szo szoros ertelmeben barkire ramasznak pentek ejjel a pub-ban par pint utan. (Utana meg orulhetsz, ha nem perel be, mert ugy adja elo, hogy te akartad megeroszakolni.)
Kulonben koszonom az egyutterzeseteket, oszinten jol esett.
@Rettenet Tábornok11: Kerlek, ne a szavakon lovagolj. Nyilvan lattak sok mindent, es nyilvan a szexturizmus viragzik Thaifoldon. (Egyebkent kik is hasznaljak? Mennyi a felelosseg a masik oldalon?) Ennek ellenere tenyleg hanyingert kelto a helyzet, ha valakit a nemzetisege vagy a szarmazasa miatt belyegeznek meg. Gyomorforgato, ahogyan peldaul a magyar allampolgarokat maskent kezelik. Maskent kezelik, ha egy cigany ramol ki egy boltot, vagy egy feher; ha feher ver meg egy ciganyt, vagy egy cigany ver meg egy feheret; ha egy koztiszteletben allo magyart alaznak/vernek meg, vagy egy koztiszteletben allo zsidot. En ettol hanyok vert! Meg a "megelhetesi bunozes"-tol. (Probalja meg itt valaki! Nekem jogom van bekeben elni, es megelhetesbol sem rabolhat ki senki buntetlenul. De a feketet sem itelhetik meg elore. Viszont ha csinal valamit, ugyanugy jarnak el vele szemben, mint a feherekkel. Erre kinosan ugyelnek. Ezert is kulonosen bosszant a Border Agency [innentol: UKBA]. Milyen alapon kekeckedik, ha mar egy EU-bol erkezo hazassagrol van szo, europai jogokkal.) De ez nem kapcsolodik a bevandorlashoz. Es bar valoban a ciganyok felulreprezentaltak bizonyos buncselekmenytipusokban, es a bortonokben is, ez korantsem jelenti, hogy mind gazember. A volt sogorom Nogradban lakik, a faluban tobb a cigany, mint a feher. Semmi gond nincs a tulnyomo tobbseggel. Aztan bekoltozott egy-ket csalad mashonnan, akik csinaljak a balhet. Ettol a nagy tobbseg meg mindig rendben van. Es nem jo, ha "lebudosciganyozod" oket, mert nem igazsagos, es nem tesz jot hosszutavon sem. Mindamellett engem kulonosen nem erdekel, hogy hasznaljak-e a ciganybunozes kifejezest. Az kerdes lehet, hogy ez hasznos-e. Az is biztos, hogy van ciganykerdes otthon. Valoszinuleg azert, mert valamilyen oknal fogva ezt nem kezelik. Peldaul ugy, hogy mindenki egyforma elbiralas ala essen.
Egyebkent meg ruhellem a "politikai korrektseg"-et is. Irtam mar?
"Political correctness is a doctrine fostered by a delusional, illogical minority, and rabidly promoted by an unscrupulous mainstream media, which holds forth the proposition that it is entirely possible to pick up a turd by the clean end."

vladimir0370 2012.12.23. 20:46:00

@Th's child: Kulonben nem jar az allampolgarsag onmagaban hazassag miatt, es ez jol is van igy. Ha ott elnenk, par ev mulva rendben lenne. Kell egy biztonsagi periodus. De a tartozkodasi engedellyel szabadon ellehet, dolgozhat, biztositva lehet stb.

Rettenet Tábornok11 2012.12.24. 22:28:36

Boldog karit mindenkinek!

A bevendorlási ügyben: Abszolut nem értünk egyet, én úgy vélem ha más országban más kultúrkörben szeretnék élni, akkor sok olyasmit nem tehetek meg, amit a helyiek egyébként igen, és bizony többet kell tűrnöm, akár a hivatalos szervek vegzálásából, akár a munkahelyi "kedvességekből". És legalább 120%-ot kellene teljesítenem hogy úgy ahogy elfogadjanak.. én ott vendég lennék, és mint ilyen nekem kellene alkalmazkodnom.
Cserébe persze hasonló bizonyítást elvárnék a hozzánk bevándorlóktól is. (most nem a felviéki, erdélyi stb... magyarokra gondolok mert az azonos kúltúrkör csak közbe jött egy határ).

Sajnálom én már csak ilyen régimódi fickó vagyok :)

RT

koratfreak 2012.12.24. 22:30:43

@Th's child: Svajcba nem nyaralni megyek hanem dolgozni.;)Nem neveznem vallalkozasnak amit Thaifoldon csinalunk en kiadtam a lakasom,az asszony allatokat tartatt[o adja a penzt az allatokra,fizet a gondozasukert,azutan tulad rajtuk]Amugy teljesen igaz Thaifoldon esznel kell lenni ha vallalkozik az ember.@vladimir0370: Mi Magyarorszagon hazasodtunk ossze,nem volt egyszeru de eleg siman ment.Ide Irorszagba pedig megkapta a tartozkodasi engedelyt pillanatok alatt.[persze a megfelelo dokumentumokat be kellett nyujtani]Eleg szomoru hogy ez nektek ilyen nehezkes.....

vladimir0370 2012.12.25. 00:49:56

@koratfreak: Igen, Irorszag tagja a Schengeni egyezmenynek, a UK pedig nem. Ezert van, hogy ha ide jossz, akkor at kell menned a (schengeni) hataron (utlevelkontroll). Ezert itt masok a szabalyok.
@Rettenet Tábornok11: Tevedsz, itt szo sincs az alkalmazkodasrol. Egyebkent en alkalmazkodom, es a felesegem is. A pakisztani, meg az arab viszont nem. Arrol van szo, hogy a b@szkolodasnak nincs koze az alkalmazkodashoz, sem a teljesitmenyhez, sem az elfogadashoz. Hacsak nem annyi, hogy ha allandoan kekeckednek, akkor nem is akarsz beilleszkedni egy ido utan.
Aztan ha tortenetesen haza mentunk volna, akkor te kihez merned a felesegem 120%-os teljesitmenyet? Dr. Jozsa Ildiko PhD haromgyermekes csaladanya, Rotary clubtag ideggyogyaszhoz, vagy Kolompar Izaora nyolcgyermekes, csecsemogyilkos, bolti szarka leanyanyahoz? Mindketto hazai termek. (Bar az elobbi mar talan regisztralta magat Norvegiaban, es szorgalmasan tanulja a nyelvet, hogy orommel alkalmazkodjon. Mig az utobbi talan most realizalta, hogy mar nem tudom menekultstatuszt kerni Kanadaban, mire feltetelesen szabadlabra helyezik jovo ev elejen.)
En meg szemelyesen teszek a regimodisagra, mert nekem azaz NEKEM van azaz VAN jogom zavartalanul azaz ZAVARTALANUL azzal elni, akivel akarok, fuggetlenul attol, hogy a regimodi fickok errol mit gondolnak. Aztan egyebkent is ruhellem a nem letezo jogegyenloseget es jogbiztonsagot otthon. Aminek kovetkezteben a regimodi fickoknak hamarosan meg kell baratkozniuk azzal a gondolattal, amit itt mar regota szoknak a hasonszoruek: Ha majd menned kell orvoshoz, orulni fogsz a 70%-on teljesito nigeriai csakoval, mert a 120%-osok mind a hataron kivul lesznek.

vladimir0370 2012.12.25. 01:05:38

@Rettenet Tábornok11: Most igy ujraolvasva, van mit tanulnunk.
- Az alkalmazkodas nem fog javulni a vegzalastol.
- Hatarozottan jol esik, hogy a rendor akkor is a leheto legudvariasabban beszelt velem, amikor tortem az angolt.
- Egyaltalan nem varom el, hogy az itteniek ugy tekintsenek ram, mint egyre kozuluk, megis nagyon jo es megbizhato barataim vannak itt a helyiek kozott.
- Nem vendeg vagyok itt, hanem becsuletesen dolgozo, tisztessegesen adott fizeto (aktualisan mar ezzel onmagaban jobb vagyok az otthoni korulmenyeknel) es normalisan hozzajarulo rezidens (az elejen, most mar allampolgar). Ez utobbi nem lettem volna, ha a tisztesseges, egyenlo es meltanyos viszonyulast nem kaptam volna meg. Es mindehhez egy kanyi zaklatas sem jarult. Es a felesegem mennyivel rosszabb nalam?

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.12.25. 05:33:14

@hugi79dg: Köszi szépen! Boldog karácsonyt neked is, és mindenkinek itt! :-)

@Th's child: Te tartod? Mi felállítottunk egy kis fát, volt ajándékozás, ünnepi hangulat stb... a nosztalgiát meg néhány otthoni szaloncukker biztosította. De azért az otthoniak valahogy jobbak voltak mindig.

@vladimir0370: Ez tényleg durva! Nem tudom, hogy döntik el, kivel szivóznak és kivel nem. Pl. több Thai (nő)ismerősöm elsőre kapott európai/angol vízumot és nem szekálták őket a határon, annak ellenére, hogy nem is voltak európai állampolgárhoz kötve. De egy másikat, aki gyakorlatilag ugyanolyan alappal vágott neki éppen a hetekben, visszautasították. Furi.
Azt is érdemes megnézni, milyen könnyen sasszéznak át a Thai határon mindenféle kétes alakok a 'UK' útlevelüket felvillantva... szóval ez a szivatás nagyon egyirányúnak tűnik.

vladimir0370 2012.12.25. 09:02:38

@Zensual: Ismeros sved-thai par mar ot eve voltak hazasok, amikor a britek megtagadtak a ferfinak (fogorvos), hogy hozza a feleseget, mikozben -akar tetszik, akar nem, - ez unios polgarkent a joga. Jogilag erdekes modon a brit polgarok hatranyosabb helyzetben vannak, mert nekik azt tanacsoljak a UKBA honlapon, hogy bar listazva vannak mint EU polgarok, nem illik nekik erre hivatkozni. Es a UKBA olyan tetu, hogy nem ad tanacsot. Kerdezhetsz toluk barmit. Csak annyit, hogy a hivatalos forditas jo, vagy hitelesiteni kell, vagy felulhitelesiteni is, vagy esetleg valami extra elvaras? A valasz: "Nem adhatunk tanacsot. Kuldje be, majd elbiraljuk." - "Te meg kapd be!" De a hivatalos leirasban nincsen megadva semmi konkret. "Az teljesen rajtad mulik, mit adsz be. Bizonyits, aztan majd meglatod, milyen kifogast talalunk ki."
Nem ertem en sem, mi alapjan dontik el, hogy kivel kekeckednek. Talan irtam, hogy felesegemnek nagyon jo kondicioi voltak. Rendes munkahely, ingatlantulajdonok, csinos bankszamla stb. Raadasul nincsen annyira elajulva a nyugati eletformatol es eletminisegtol, hogy itt kepzelje el az eletet hosszutavon. De engem nem is a kezdeti "atvilagitas" zavar, hanem az energia, penzhez es ido, amit azutan kellett raforditanunk, hogy egyszer mar atment a szuron.
Most mar mindegy am! A kovetkezo par evben szabad mozgas van! :-)
PS: Th's child nem tartja a karacsonyt, neki a kis borkabat hordasanak az abszolut feleslegessege okoz hianyerzetet, mikozben a karacsony az ertektelen es felesleges szokas kategoriaba tartozik. (Ezt most jol mondtam, Th's child?)
:-D

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.25. 09:29:24

Érdekes, én is rühellem a politikai korrektséget, és bár valszeg károsan liberálisnak számítok (rettenet tábornok nézőpontjából legalábbis biztosan), az, hogy van otthon cigányprobléma, és van cigánybűnőzés, és hogy a bevándorlók kérdését is kezelni, az épeszű ember előtt nem kérdés.

De egyébként, RT, szerintem az előítéletek intézményesítése egy rossz irányba tett lépés. Igen, minden előítéletnek van alapja -- de akkor is.
Úgyhogy ha szerinted az volna a helyes út, akkor tényleg semennyire sem értünk egyet.

"bizony többet kell tűrnöm, akár a hivatalos szervek vegzálásából, akár a munkahelyi "kedvességekből"."

Na ne viccelj már. Ráadásul én ismerlek téged személyesen, kizártnak tartom, hogy csak azért szívatnál, mondjuk, egy belorusz, észt vagy akármilyen kollégát, mert bevándorló. Nem fogsz örülni, hogy ezt mondom, de élőben te ennél sokkal jobb fej vagy.;)

@Zensual: @vladimir0370:

Én nem tartom a karácsonyt, már otthon sem tartottam. A bőrkabát valóban jobban hiányzik.:D

Viszont el akartam ma menni a bevándorlásiakhoz, kihasználandó, hogy ilyenkor biztos enyhül a nyomás, de későn keltem. Mindegy, majd holnap.

(Zen, honnan van szaloncukrod, hé? Ejj, összefutott a nyál a számban.)

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.12.26. 03:00:43

@Th's child:

Ajándék otthonról. :-) Habkarikát viszont itt is lehet venni, ha nem gond, hogy nincs karika formája. Teszkóban/BigC-ben szokott néha 'merengue' vagy 'French merengue' néven futni. Színre, állagra tök ugyanolyan, mint az otthoni.

Bejglit láttál már itt valahol? Én még diósat se, nemhogy mákosat...

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.12.26. 19:01:22

@Zensual:

Én igazából nem vagyok nagy felfedező, például még sosem voltam BigC-ben. valahogy nem esett útba.

Így aztán bejglit sem láttam sehol, de lehet, hogy német pékséget találna az ember, az meg már fél győzelem. (Mohnbeugel -- ez a német mákosbejgli, nem?)

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.12.28. 06:28:36

Na látod, ez meg nekem nem jutott eszembe. :) Pedig általában az itteni német kaják közelítik meg a legjobban a magyar ételeket, pl. a TGM 'Haus salami' az hajaz a téliszalámira, a 'liver sausage' meg tisztára az otthoni kenőmájas. Szóval a bejglijük se lehet rossz. Ha a belvárosban járunk, majd jobban körülnézek. Köszi a tippet!

vladimir0370 2013.01.20. 10:40:49

Bar kisse tulhaladtuk a topikot, nem tudom megallni, hogy leirjam uj elmenyeimet. Az utolso dobbenet, hogy Chiang Khan-ban egy "etteremben" - nagy letesitmeny a folyo mellett, olyan gyekenyen ulos stilusban, - megkajaltunk vagy tizen ezerkilencven baht-bol. Jobbnal jobb salatak, sertes es haletelek voltak teriteken, mikozben gyonyoru kilatas nyilott a folyora es a laoszi hegyekre. Az igazi nagy meglepetes a filezett csirkelab salata. A huslevesben is szeretem a csirkelabat, de tenyleg file volt. Vagyis mivel a csirkelabon nem sok izom van, igy hat a csirkelab bor volt jol felismerhetoen a saliban.
De a reggeli elmenyeimhez kepest ez igazan eltorpult. Kacsa volt reggelire, es a kacsat imadom. Fantasztikus volt az olajban sutott levellel es thai chilli-vel, de... De amikor meglattam, hogy a hazigazda mindezt nyers kacsaverrel keverve eszi... khmmm... Probaltam kaja alatt nem venni tudomast rola, de folyton odavonzotta a tekintetemet. Ez abba a kategoriaba tartozott, amit nem fogok megkostolni. Jozanon.
Aztan amikor hagytuk el a hazat, a nagylany boszen csomagolta a megnyuzott patkanyokat. Naivan azt hittem, hogy valami ujrahasznositasrol van szo. Arrol volt, de kicsit mas formaban, mint gondoltam. Felesegem felvilagositott, hogy ezt otthoni fogyasztasra keszitik elo, es egybol meg is nyugtatott, hogy ezek tiszta, erdoben vadaszott patkanyok...
Haaat, khmm...
Ez meg nekem is sok volt!

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2013.01.22. 06:47:05

@vladimir0370:
Igazi ínyencségek. :-)

A patkányhús nálam még belefér, de vért nyersen én sem próbálnám, csak sülten eszem. Milyen volt Chiang Khan? A táj szép lehet, ahogy írod - arra emlékeztet mikor egyszer Chiang Khongban voltunk. Ugyanaz a Mekong/Laosz határ a hegyekkel, csak Chiang Rai, nem Loei.

vladimir0370 2013.01.22. 18:49:32

@Zensual: kisse nyomorult az egesz itt letem. meg otthon elkezdtem ugrokotelezni, aztan az achilles in mindket labamon begyulladt. ennek kovetkezteben jarni is alig tudtam, de meg most is megvisel egy tiz perces lassu gyaloglas.
szoval a taj gyonyoru, de kozelebbrol nem lattam, vagyis nem kirandultam. a varoska foutcaja baromi jo. ejjel nagyon hangulatos es zsufolt. jo cuccok es kajak vannak.
a fo program viszont ket szerzetes meglatogatasa volt. mindketto nagyon hires allitolag. legkozelebb ha jovok, elmegyek kozejuk par napra. az egyik meghivott, es megigerte, hogy megtanit meditalni. legszivesebben haza sem mennek.
meg persze a felesegem unokatestverenek a vendegszeretete a masik. birom, hogy nem sokat problemaznak a vendeglatassal, mindenkinek van hely, ha mashol nem, a foldon...
kulonben az - ismet jo idore elhalasztott - almom, hogy motorkerekparral bolyongjak szerteszet. hat ezt a reszet is szivesen bejarnam a vilagnak.

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2013.01.27. 12:37:46

Apropó kacsa, az mk kacsát még mindig nem sikerült behúznom, viszont a zensual által említett csilis-citromos hal megvolt, és egyfelől az én tányéromon sokkal kevésbé volt ijesztő, mint a képen, másfelől eszelős finom volt.

A vér nekem abszolút jöhet, meg a patkány is.:)

És hogy van az achillesed, vladimir? És itt vagytok még, vagy már otthon a uk-ben?

vladimir0370 2013.01.28. 22:38:56

@Th's child: hehe! mar hazasantikaltam. nem is tudom, mit keresek meg itt.
tudod, en sem banom a vert. de nyersen?
vegre hallani toled valami pozitivat a thai kajarol... :-)

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2013.02.03. 09:47:47

@vladimir0370:
Begyulladt lábbal tényleg nem nagyon lehet mászkálni, de ezek szerint így is szép volt az utad. Remélem a következő út még jobb lesz. :) Nem tudod véletlenül a szerzetesek nevét? Érdekel a dolog, itt is van néhány híresebb apát. L.P. Viriyang Sirintharo a Dhammamongkol templom apátja, az erdei meditáció nagymesterének, A. Munnak a tanítványa.

Apropó, megkaptad a válasz emailt, amit küldtem? Nemtom az angol e-postások megbízhatók-e. ;-)

@Th's child:
Ugye hogy fincsi? :-) Hol akadtál rá?

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2013.02.03. 16:22:51

@Zensual:

Phuketen a suay nevű étteremben: www.suayrestaurant.com/menu

Mondjuk, most látom, hogy én snow fisht ettem ruby fish helyett... lehet, hogy akkor nem ugyanaz.

Mindenesetre ez az étterem zseniális, ha Phuket town-ban jár akármelyikőtök, üljetek be, szerintem eszméletlen.

vladimir0370 2013.02.03. 21:13:52

@Zensual: nem, nem kaptam meg a valaszodat. dobok meg egy privatot, hatha rosszul adtam meg az email cimet..

a szerzeteseket megkerdezem. nekem mondhatjak a nevuket, nem tudom megjegyezni...

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2013.02.05. 05:49:35

@vladimir0370:
Köszi, indul az üzenet megint. *fingers crossed* ;)

@Th's child:
Nyaralgatunk, nyaralgatunk? :)
Jó hely lehet ez az étterem! A honlapjuk tetszik és a kaják is nagyon guszták (viszont az 'elegant Isaan cuisine' kifejezésen azért elvigyorodtam).