Mind láttunk már a tévében olyan törzseket, ahol a nők nyakára fémkarikákat tesznek, hogy hosszabb legyen a nyakuk. Thaiföldön is élnek ilyen csoportok, és megnézni őket jócskán túlmutat azon a primer élményen, hogy „nézd, beszélő zsiráf”.


 

Az ember igyekszik bolygótudatos turistaként viselkedni. Ez azt jelenti, hogy nem szemetel, nem eszik kihalófélben lévő állatokat, nem tépi le a védett növényeket, és nem vesz igénybe gyermekprostituáltakat (ha másért nem is, legalább ezért nem, muhaha).

Mint mindenben, ebben is át lehet esni a ló túloldalára, de az alapelvvel azért én maxi egyetértek: ne tegyük tönkre a helyet, ahol járunk. A zsiráfemberek (a továbbiakban: a karen nép) meglátogatását így komoly tökölődés előzte meg. Azok az cikkek ugyanis, amiket olvastam róluk, javarészt egy „emberi állatkert”-ről szólnak, és annak a visszásságáról, hogy milyen tróger dolog már más emberi lényeket kiállítási tárgyként mutogatni. Ilyen címek vannak például, hogy Please Set Me Free, a mondandó pedig többnyire az, hogy ne járuljunk hozzá a látogatásunkkal meg a pénzünkkel, hogy ezeket az embereket állatként közszemlére tegyék, és hogy a turizmus bevételei révén fenntartsák annak a szokását, hogy 5 éves kislányokat elkezdenek megnyomorítani. Jogos, nem?


 

Kik azok a hosszú nyakú nép?

A karenek (vagy kayanok) burma meg thaiföld határvidékén élnek, vagyis kábé azon a környéken, ahol én. Csak ők nem a városban, hanem az erdőszélen, nyilván.

Íme pár kép:


 

Az első falujukban csak a turistáknak szánt „utcát” látjuk. Egy szűk, poros ösvényt két oldalról nádtetejű házikókkal/standokkal, ahol a kézműves termékeiket árulják. Az ösvény egy kis térbe (tisztásba) torkollik, amit ugyanilyen nádvackok vesznek körül. Itt várnak minket a nők. Néhányan a szövőgépeken dolgoznak, de a többségük csak ül körben, az arcán megfejthetetlen mona lisa-mosollyal, és minket néz. Lehet nekik köszönni, meg meg lehet kérdezni, hogy szabad-e fényképezni, és ők láthatóan értenek thaiul is meg angolul is, de nem szólnak semmit. Villámgyorsan olyan érzés kezd lenni, mint amikor betévedsz a fura nagybácsid dolgozószobájába, ami kitömött állatokkal van tele, és azon veszed észre magad, hogy nem tudsz hová bújni, mert mindenhol téged bámulnak. Ez ugyanolyan. A kis tisztáson nincs hova fordulni úgy, hogy ne egy ilyen mosolyba meg a rád szegeződő barna szempárba ütközz. Zavartan álldogálok egyik lábamról a másikra, és amikor mellettem vaku villan, összerezzenek. Olyan az egész, mintha valami Hitchcock filmbe kerültem volna.

És látjátok, a fent említett cikkeknek tkp. igazuk van az emberi állatkertekkel kapcsolatban. Kiállított embereket bámulni nem poén. Ebben a faluban viszont villámgyorsan szerepcsere van: nem én nézem őket, ők néznek engem. Nem tudom hova tenni magamban a dolgot, mert az egyik felem nem hiszi, hogy szándékosan ilyen hatást akarnának kiváltani, a másik felem viszont nem tudja elképzelni, hogy ez véletlen. És ha nem véletlen, akkor zseniális. Mellbevágó a helyzet groteszksége, és tkp. lehet, hogy a legtaplóbb, maguktól leginkább elszállt turistáknak receptre kellene felírni egy ilyen látogatást: ha ugyanis ettől nem jönnek rá, hogy ezzel az egésszel valami nem kerek, akkor semmitől. (The joke was on me, ahogy a Bee Gees mondaná.)


 

Még valami. Senki sem tudja pontosan, miért kezdtek el ezek az emberek karikákat hordani a nyakuk körül, az egyik kézenfekvőnek látszó magyarázat szerint talán azért, mert a hosszú női nyak szép. De a helyzet az, hogy az egész csak illúzió: a nyakuk egyáltalán nem hosszabb, mint a karikák nélkül lenne. Helyette az van, hogy a fém súlya (felnőtteken már kábé 5 kiló is lehet) lenyomja a kulcscsontot meg a bordákat. A nyakcsigolyák semennyire sem nyúlnak meg, a mellkas viszont összetöpped. (Az pedig csak városi legenda, hogy a karikák nélkül eltörne a nyakuk. Az utóbbi időben többen is fellázadtak a sorsuk ellen, és levették őket – a nyakuknak semmi baja.)

Kis összehasonlító embertan a fentiek szemléltetésére:


 

Ezt a kis szobrot tőlük vettem. Egy arányos, karcsú, csinos lány látható rajta a karikás nyakkal – alighanem mind elmalackodnánk vele, ha muszáj volna. (A bal kezében egy korsót tartott eredetileg, csak részeg voltam, és eltörtem – a szerk.)


 

Itt pedig egy karen hölgy látható a thai kísérőnkkel. Látható, hogy a karen a magasabb: magasabban van a térde, magasabban van a csípője – a válla viszont már nem. Nem sokat nyomódott össze a mellkasa, épp csak annyit, hogy a nyaka tíz centivel hosszabbnak tűnjön. Gondolom, egész komoly diszkomfortot/fájdalmat is okozhatnak ezek a karikák, ha meg tényleg a szépség miatt kezdték el csinálni, akkor az szerintem elég nagy kapufa. Ahogy a kapálásról tartják vidéken: a nyakkarika sem csinál szép felsőtestet.


Úgyhogy igen, mondjuk ki: a kislány megnyomorítása folyamatban van.

 

Egy másik település:


A faluban nincs áram, de hogy mégsem értünk le teljesen a térképről, azt az egyik házikó falán a real mezes kaká posztere jelzi.

A kareneknek minden nap este hatra haza kell érniük. Ennek – és egyébként az egész emberi állatkerteskedésnek – az az oka, hogy nem thai állampolgárok. Ez a csoport csak nemrég menekült át burmából, és ha jól emlékszem valami 30 vagy 50 év után kapják majd meg a rendes állampolgári státuszt.

Ez egy csomó olyan dolgot eredményez, amire mi, az emberi jogokra oly’ érzékeny nyugatiak felvonjuk a szemöldökünket. Állampolgárság híján például nem mozoghatnak szabadon. Nem jogosultak csak úgy igénybe venni a közegészségügyet (vannak nekik szóló orvosok), a közoktatást, nem birtokolhatnak földet, nem nagyon vállalkozhatnak.

Ezen kívül egy áramellátás nélküli faluban élnek a dzsungel szélén – ahonnan egyszerűen nem mehetnek el.

Az első világ problémái

Megvan ez a „1st world problem”/„white man problem” mém? Azt figurázza ki, hogy néha olyan dolgokon sivalkodunk, ami fel sem tűnne, ha nem volna olyan jó dolgunk. (Megjegyzés: persze mi, magyarok, nem vagyunk az első világ, de efelett most hunyjunk szemet.)

Néhány kép, hogy miről is van szó:




Ez az ellopott pónis priceless, nem?

No, és a „please set me free” cikkeknek tökéletesen igazuk van, és a kertvárosból meg az iphone kameráján keresztül nézve valószínűleg úgy is néz ki a világ, ahogy írják.

Csak hát ezek a hosszúnyakú népek tulajdonképpen menekültek. Otthagyták az otthonukat, mert az gondolták, az adott katonai rezsimnél thaiföld csakis jobb lehet. Abban az értelemben is menekültek, hogy nincsen semmijük. Ha itt a burma-laosz-thaiföld tengelyen beveszed magad a dzsungelbe, szerintem bele tudsz futni olyan hegyi törzsekbe, ahol az összes ingóságuk nem ér annyit mint a te túrafelszerelésed.

Egy amerikai csávó, akit itt megismertem, tíz évet lehúzott burmában. Nyelvész, az volt a feladata, hogy segítsen írást kitalálni egyes ilyen törzsek nyelvéhez. Ami lefordítva annyit tesz, hogy ezek az emberek esetleg nem azért írástudatlanok, mert általánosban nem tanultak meg írni, hanem azért, mert nem létezik írás a nyelvükhöz egyáltalán (és nyilván iskola sincs). És esetleg abból állnak a mindennapjaik, hogy ópiumot termesztenek, meg majmokra vadásznak a dzsungelben.

Ilyen menekültek a nyugati világban már nemigen vannak. És amikor vannak, nem látják őket szívesen.

Tudjátok, mikor állította vissza kanada a vízumkényszert a magyar roma bevándorlók miatt? Amikor elérte a számuk az évi háromezret. És tudjátok, hány menekült érkezik évente magyarországra? Három-négyezer. És mit csinálunk velük? Menekülttáborokba zárjuk őket.

Ehhez képest, ahogy olvasom, csak a karenekből 30-40 ezer érkezett az utóbbi időben thaiföldre, és vannak más ilyen népcsoportok is. Mi mit tennénk itt, a fejlett nyugaton, ha egyszer csak feltűnne a határainkon 23 millió román munkavállaló pár tízezer nincstelen, más nemzetiségű, más nyelvet beszélő ember, hogy akkor ők mostantól itt szeretnének lakni ezen az erdőszélen? Mit tenne az usa? Mit tenne franciaország?

És persze, az emberi állatkertet emlegető cikkekben van igazság, és egy tökéletes világban minden menekült önmegvalósíthatna, meg járhatna egyetemre a kölyke, meg nyithatna cukrászdát bécsben. Sőt, b.sszameg, egy tökéletes világban nem is volnának menekültek. Ez szép gondolat, és ha szépségkirálynő leszek, én is a világbékéért teszek majd. Addig is, ami a realitásokat illeti, a thaiok szerintem egyáltalán nem csinálják rosszul ezt a dolgot, és nevezzetek naivnak, de azt hiszem, attól, hogy vettem a karenektől egy szobrot, meg dobtam be pénzt az iskolafenntartásos gyűjtődobozukba, legalább azzal az ~1000 forinttal jobb lesz nekik. Majd, valamikor, talán. (Ha meg nem, akkor mindegy, úgyis rákban halunk meg mind.)

--

Más. Mint mondtam, nem csak a karenek az egyetlen törzs errefelé. Ez a két bájos tünemény itt például alighanem akha.


Szabad a csók – avagy miért ne rágjunk bételdiót egész életünkben.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://akinemlepegyszerre.blog.hu/api/trackback/id/tr924526187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HgGina 2012.05.20. 12:56:08

Biztos én vagyok elmaradva a nagyon fejlett nyugati civilizációban, de nem lehetne végre úgy megírni egy cikket magyarul, hogy magyarul legyen, és ne ilyen "mém" meg "priceless" nyelvi szemetelések legyenek benne?
Amúgy a tartalma érdekes. Csak valahogy nem szeretném megérni, hogy egy magyar írás megértéséhez még 10 nyelvet kellene szleng szinten ismernem.

bitch pudding 2012.05.20. 13:17:23

Abba az 5 darab angol szóba aztán igazán bele kellett kötni. Tán nyelvet kéne tanulni és mindenki jobban jár (most jön az hogy dehát ez MO és mi magyarok vagyunk ungabunga! Amaz meg no.1 világnyelv, jóccakát.)

Élvezetes cikk, a leírtak alapján szerintem se lehetne ezt a jelenséget hatékonyabban kezelni. Szögesdrót kerítést építeni a határba ala-USA drága lenne.

Rettenet Tábornok11 2012.05.20. 13:25:07

Kedves R.

Szerintem megint túlspiráztad a dolgokat, ahol voltál azt felénk úgy hívják skanzen, ezt emberi állatkertnek titulálni elég vicces.

Felteszed a kérdést hogy mit tenne kishazánk ha egy halom írástudatlan "benszülött" megjelenne nálunk.. nos amilyen elcseszett országban vagyunk biztos befogadnánk őket, kapnának egy falut, meg egy kultúrházat.. A Krakenek meg egy darabig eltengődnek segélyből.. aztán a koldus, kur.. masszőr, rablógyilkos háromszögön belül valahol találnának elfoglaltságot maguknak.

RT

hugi79dg 2012.05.20. 15:28:58

Hű, ugye láttuk a Drakula című filmet? (Keaunu Reeves, Winona Ryder, stb) Mikor Gary Oldman átment öreg Drakulába, akkor nézett ki úgy, mint ez a két nő itt az utolsó képen. Főleg ez a jobboldali... Állati ijesztő, bizarr.
Honnan veszed, hogy a kaneneknek nem hosszabb a nyakuk? Mert hát most, hogy direkt ezt nézegettem, most is úgy tűnik, hogy de. Persze, lehet töpörödött felsőtestük, de a nyakuk akkor is hosszabb. És komolyan megtartja a fejüket a nyakizomzat, ha soha a büdös életben nem használták? Én elhiszem, amit írsz, úgyhogy most csak elég annyi, hogy IGEN. De azért őket sem túl jó érzés nézegetni, nemde? Bár az a kislány még kifejezetten bájos.
Különben :-D!! Én is frászt kapnék, ha bemennék egy faluba és mindenhol szótlanul engem bámulnának. Ez maga a veszélyérzet, mintha zsákmány lennék. Nem egészséges dolog ez, és baromi jó kérdés, hogy miért csinálják.

Más: kifejezetten idegen szavakat keresve olvastam át újra a bejegyzést. Mármint a fenti kritika miatt. Egyrészt meglepően keveset találtam egy ekkora íráshoz képest. Másrészt meg semmi különöset, értelemzavarót, vagy bármi túl szlengeset nem találtam. ÉN imádom a magyar nyelvet, ahogy valamelyik előző bejegyzésben főhősünk is azt dicsőíti és bizony rak be nekünk néhány finomságot, csemegét, olyan magyar idézetet, magyar szavakkal, amik már az aktív szókincsünkben nem igen szerepelnek. Hogy emellett belefér pár olyan szó is, ami nem szerepelhet a magyar népmesékben? Na és? Engem még úgy sem zavar, hogy nem tudok más nyelveket. Ugyanakkor felhívnám a figyelmet arra, hogy tök természetes minden nyelvben az idegen szavak használata, és bizony, ha már a szleng is átveszi és elterjed a használata, előbb-utóbb jövevényszó lesz, meghonosodik, és senki meg nem mondaná egy idő után, hogy nem ősmagyar. Vagy ha igen, senki nem akad fenn rajta. Mióta világ a világ, minden nyelv vesz át a másik nyelvből szavakat, kifejezésket. Ez a normális. Persze én sem szeretek értelmező szótárral a kezemben olvasni, és én is pártolom, ha valaki védi csodaszép és dallamos nyelvünket, de átesni a ló túloldalára pont az ellenkező hatást éri el.

uZsoNNa 2012.05.20. 16:00:05

Krakenek... jajj, mamam...
Jo ez a cikk, csak annyira ne trendisedjunk mar el, hogy "tkp".(!!!!!!!!)Mibe tellt volna benyomkodni az osszes betut?!

Measurer 2012.05.20. 16:53:56

Megdicsérve a blogíró vállalkozókedvét és bátorságát e veszélyes tájon túristáskodni, említsük meg Czeibert (Cey-Bert) Róbert hazánkfiát, aki egy időben a karen szabadságharcosok nk-i nagyköveteként lépett fel.
Egy segélyszervezet honlapjáról fogalmat kaphatunk, mi történik a thai-mianmari határ másik oldalán, mi elől menekülnek a karenek. www.freeburmarangers.org/Reports/2012/20120502.html

Lakatos Baltazár 2012.05.20. 18:31:15

HgGina.

A mém szó létezik magyarul - és van egy olyan tudományág például, hogy memetika. Talán tájékozódni kellene.

polikárp 2012.05.21. 08:11:07

Érdekes cikk, és ahogy azt az érzést (angolú beszélők kedvéért: fílinget)átadtad, hogy álsz a giga falu központjában, mint karakterek a falu piacterén, és a sok helyi struccol a szemével, hát az tényleg kellemetlen lehetett. Csodálom, hogy nem írtál bele egy pólócserét az egyik kecó árnyékában. Amúgy hiányérzetem maradt a cikkel kapcsolatban, mert választ továbbra sem kaptam, hogy minek csinálják ezt. Azt említed, hogy váll, mellkas lejjebb megy - elvileg - de, hogy ez mire jó, azt nem fejted ki. Lehet, hogy csak díszként funkcionál a sok aranykarika, nem? Amúgy a képen látható fiatal karen buxák arca csak nekem jön be ennyire? Nagyon helyes arcuk van....

nyuszifröccs 2012.05.21. 13:20:24

Jajj, a két utsó néniről Pinhead (ohne pins - bocs HgG) jutott eszembe :P

És láss csodát: megjelentek a trollok a blogon. Ez azt jelenti, hogy népszerű vagy, bazz? :)))

Egyfelől értem a helyzet furcsaságát, hogy jön a turistacsoport és elözönli valakinek a lakhelyét, másfelől Bp-n is kurva sok turista van és nézik a lakhelyünket (mi meg őket)...jó, persze az arányok mások, nincs olyan közvetlen érintkezés, nem vagyunk egymás szájában. A skanzen az én értelmezésemben más. Ott nem laknak. Azok, akik úgy csinálnak mintha, azok dolgoznak.

(a picsába, érzem, hogy a láthatatlan elvárásnak próbálok megfelelni és törlöm/javítom, hogy szitu, kontaktus, stb.)

Az meg szerintem már a te paranoiád (ez hogy van magyarul, na?), hogy te vagy a megfigyelt, ők meg a figyelők ;)

És imádom, hogy bármilyen beszámolódba belemászik valami filozófiai fejtegetés.

polikárp 2012.05.21. 15:47:32

az haggyán hogy belemászik egy kis pszichológiai fejtegetés, de hogy ez mindig társul egy kis negatívummal vagy paranoiával mint ahogy fröccs is kifejtette, na ez a legjobb benne tényleg. Vagyis a legtöbb cikk az a beteges félelmeink bemutatása olyan témába bujtatásával amitől ez máris utikalauznak tűnik....
na ez milyen kategóriában nyerne oszkárt?
sose feledd! ha fullba nyomod a kretént, oszkár bácsi nem gyün!

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.05.21. 16:27:02

@HgGina: valóban, a mém egy létező, böcsületes magyar szó (bár tényleg nem hangzik úgy, mintha az lenne): hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9m

Ami a többit illeti, az álláspontod tiszteletben tartása mellett is azt kell mondjam, nem értek egyet. Nem tudom, jársz-e még erre ezt elolvasni, de elmondom, miért.

Vegyünk néhány viszonylag új szót találomra: kombájn, traktor, videó, nejlon, pizsama stb. Ezek mennyire magyar szavak? (A "kombájn" helyesírását külön figyelembe ajánlom, épp annyira innovatív, mint a "júzer"/felhasználó.)
Az van, hogy nyelv olyan mint egy éhes kis amőba: amihez odafolyik, azt igyekszik bekebelezni. És ki tudja, ami ma "szemetelés", az holnap talán már nyelvi lelemény.

Sőt, ha meggondolod, hogy mi most egy _blog egy _posztja alatt _kommentelünk, máris látszik, hogy az _internet végképp a szürkületi zóna. Nem hiszem, hogy van értelme hadakozni ez ellen - sőt, ami engem illet, engem kifejezetten szórakoztat ez a közeg (és a változatos nyelvi szemetelés is).

Ezzel együtt az álláspontot tök érthető, és majd a jövőben megpróbálok (vagy megpróbálok megpróbálni) közérthetőbben fogalmazni. Azt hiszem.:)
Legjobbakat!

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.05.21. 16:38:56

@RT: tábornokom, ismerd el, hogy most trollkodni akartál -- és nem is csináltad rosszul.;)

Szerintem is túlzás emberi állatkertnek titulálni, de könyörgöm, skanzen? A skanzen az egy letűnt valaminek a néprajzi kis megjelenítése, nem az, hogy bemész a másik nappalijába megnézni, hogy főz az asszony.
Ez inkább olyan, mint a 20. század eleji cirkuszok, ahol láthattad a kétfejű embert, a patás fiút meg a szakállas nőt. Méltatlan és megalázó.

Ha még nem volt meg, javaslom megtekintésre az elefántember című filmet: www.youtube.com/watch?v=Gpv5zd4ZZoA

Ráadásul eleve a megfogalmazás is milyen már? "Már megint" túlspilázom? "Már megint"? Állítom, hogy ez a legmértéktartóbb, hovatovább legmértékADÓBB blog, amit valaha olvastál. Ezt csak azért mondom, hogy legalább ebben ne legyen vita.:D

@hugi: huhh, gary oldman tényleg ilyen.:)
A nyakukról pedig olvastam. Azt is, hogy nem hosszabbodnak meg a csigolyák, meg azt is, hogy van, aki levette a karikákat, és semmi baja. Gondolom, nem annyira szoros a cucc, hogy mondjuk előrehajoláskor ne kelljen tartaniuk a fejüket.

@uZsoNNa: na aztán a "tkp."-val tényleg mi a baj? Lehet, hogy annyira trendi vok, hogy már nem is veszem észre. (Oké-oké, ezt a "vok"-ot most csak a vicc kedvvéért írtam be.) :)
Természetesen benyomkodhatnám az összes betűt, de most, hogy jobban meggondolom, amikor olvasok magamban, a "tkp."-t "tékápé"-nak olvasom. Ez milyen trendi, mi?:D

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.05.21. 16:58:44

@Measurer:
sajnos kénytelen vagyok kisebbíteni a saját érdemeimet: a thaiföldi határ innenső oldalán a legnagyobb veszély, ami a magamfajtát fenyegeti, az az, ha nem hozott magával naptejet.

Cey-Bert Róbertről eddig nem hallottam, sőt, bevallom, a karenek pontos (burmai) helyzetének sem néztem utána.
Gyomorforgató. A wikipedia szerint az utolsó másfél évtizedben 160 ezren menekültek thaiföldre. Miért nem hallunk mi erről? Persze a szíriai helyzetről sem hallunk... áhh, lehangoló.

Cey-Berttel megnéztem most egy interjút. Ha csak a fele igaz annak, amit magáról mond (és miért ne lenne igaz), akkor maxi riszpekt neki.
Ami meg burmát illeti, ez is csak egy olyan helynek tűnik, hogy minél többet tud meg róla az ember, annál inkább húzza össze a szemöldökét.
Köszi a linket!

@polik: a pólócserés felvetés jogos.:D Folyt rólam a víz rendesen.

Sajnálom, ha hiányérzeted maradt. Hogy miért csinálják, azt nem tudni. Hallottam/olvastam ilyet, hogy talán valami babona, hogy megvédi a nyakukat a tigrisektől. Meg hogy köze van talán a vallásukhoz -- valami sárkánytotemhez, vagy ilyesmi. Az biztos, hogy ők nem tudják, honnan ered a szokás, és ez a "csak mert a hosszú nyak szép" megoldás kézenfekvőnek tűnik.

A fiatal hölgyek szerintem is bájosak, a kislány meg (ezt a húgomnak is mondom) valami eszméletlen gyönyörű, nem?

Egyébként, polik, itt majdnem minden nő így (vagy ígyebbül) néz ki. Szar nekem, mi?:)

@nyuszi:
Ó, én még az esetleges trollkodásoknak is örülök. :)
Nem vagyok benne biztos, hogy csak az én paranoiám. Mondom, olyan volt, mintha egy tuti modern reklámügynökség profin kitalálná, hogy hogyan fordítsa meg a helyzetet. Ha így volt, akkor zseniális.

És egyébként van egy ilyen humorfajta, ami úgy mutatja meg, hogy seggfej vagy, hogy tükröt tart, aztán vedd észre magad. Napok óta nem jut eszembe a neve. Nem ez az irónia, nem ez a szarkazmus. Ötlet, valaki?

Ami meg a fejtegetéseket illeti: még most az elefántokról akartam írni, de ott annyira elszálltam, hogy még nekem is kigyulladt az "álentellektüel" jelző.:)

És, polik, igen: paranoia meg negatívkodás rulez!:)

polikárp 2012.05.21. 19:01:53

egyébként jómagam is állandóan a negatívumokat látom meg. szóval nem hogy nincs ezzel problémám, hanem egyenesen élvezem. szóval éljen a negatívkodás.
amúgy rengeteg idegen kifejezés jön be a nyelvbe, amin ugye senki nem kapja fel a fejét, de a mémen kiakadunk? ehh. ha már pozitíkodunk, akkor javaslom felmenni frászbúkra meg társaikra, és ott megnézni a tehetséges mai ifjúság kommenteléseit. magánhangzó önmagában nincs, és attól "menő" egy komment, hogy két helyesen írt szó nincs benne. szóval érdekes.

edemsz80 2012.05.21. 21:49:40

én tökre megértem ezt az emberi állatkert parát. egyszer csináltam ilyesmit Tunéziában a barlanglakásokban élő berberekkel. kicsit az is kínos volt, bár ott nem annyira az embereket, mint a lakásokat néztük, meg behívtak teára de akkor is.

A skanzen meg a Budapest nem jó példa. az előző egy múzeum a másik esetben tudtommal Pestre jönnek turisták, és nem engem nézegetni - ha mégis ide a zsét -

az mondjuk lehet kulcs egy ilyen esetben, hogy akiket nézel ők büszkék-e erre, szívesen mutogatják, vagy ha azok is, ma már csak megélhetés. ahogy írod a reakciókat (vagy azok hiányát) inkább az utóbbi. a berbereknél is az érződött, hogy az utóbbi. végtelen kedvesség, de azért gondolom azt akarták, hogy húzzunk már a f...ba. én azt akarnám.

amúgy azzal egyetértek, hogy a kis turista költekezéseddel valamivel jobb lesz, de azért van még más megoldás is...pl mi van, ha valami velük foglalkozó alapítványba fizetsz (valami csak van) és nem mész el megnézni őket...?
persze az is lehet hogy megnézted és ha annyira nyomot hagyott, utána fizetsz :)
(féloff: mellesleg, mennyi pénz kell/ill(ene) ilyen adományokra költeni egy nyugati embernek - nem olvastatok erről valamit, mi lehet az átlag %-ban, ti adtok valahova rendszeresen?)

"mi" nyugatiak a menekültjeinket pl. Lampedusa szigetén tartjuk és igyekszük mihamarabb visszarugdosni őket a túlpartra, ahonnan jöttek...ennyi. nehéz dolgok ezek, ahogy tanult barátom mondaná :)

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.05.22. 18:05:09

@edemsz: én nem vagyok valami jótét lélek, azt hiszem. Eddig egyszer küldtem pénzt egy alapítványnak, az meg állatmenhely volt.

Hogy itt mit hogy illik, azt nem tudom. Van egy olyan érzésem, hogy 100 baht (~700 forint) itt oké pénz. Ha ennél többet dobsz be egy gyűjtődobozba, az szerintem már felvágás.:) Bár a rosseb tudja.

Amin egyre gyakrabban gondolkodom, hogy ne pénzt adjak, hanem az időmet. A kareneknek van például egy olyan alapítványuk, ami ivóvízvezetéket épít a falvakba. És folyton keresnek hozzá önkénteseket. Szerintem előbb-utóbb végigcsinálok valami hasonlót.

Apropó, nem mintha kényszeresen követném az életed kis rezdüléseit, de mikor voltál te tunéziában? Nem rémlik.:)

polikárp 2012.05.22. 19:26:12

amikor szülők pénzén élt....szerintem. :-)

Rettenet Tábornok11 2012.05.22. 20:05:26

Kedves R!

Határozottan visszautasítom a Trollkodás vádját, objektív vagyok mint mindíg :D

Pár kérdés, őszintén érdekel a válasz:

- Ha nem Skanzen, vagy nem olyan mint túristáskodni Budapesten, akkor miért van szuvenír bolt?

- Írtad hogy van pártízezer menekült.. az összes falujába mennek buszjáratok vagy csak ebbe a párba?

- Ha egy Kraken át akar menni egy másik kraken faluba lakni, ahova nem járnak túristák biztosan nem teheti meg?

- Ha egy Kraken vissza akar térni szülőföldjére akkor marasztalják?

"Állítom, hogy ez a legmértéktartóbb, hovatovább legmértékADÓBB blog, amit valaha olvastál."

Ezt már elsütötték:
gyuloltellensegeink.blog.hu/

RT

polikárp 2012.05.23. 08:16:58

RT kérdései jók. minket is érdekel.
De a skanzennel kapcsolatban nem értek vele egyet. Ez a falu szerintem sem skanzen. A skanzen egy olyan valami, ami bemutat egy adott kort-korszakot, amikor hogy és miként éltek az emberek, állatok, miket használtak stb. De lényege, hogy bemutatja, de nem lakják. Rendben tartják a gondnokok, stb, de nem laknak ott. Ez a kraken falu egy "living organism", ahova a magadfajta fehérnép jár és pénzt ad érte. És mellette furán érzi magát. Szerintem tök más a kettő.
Valaki definiálhatná nekem a trollkodás igen széles fogalmát, mert ma egyre több oldalon olvasom, hogy trollkodás, ami mögött igen-igen széles a repertoár már.
Egyre többször derül ki, hogy R már oldalakról olvasott (lopott) jól csengő szöveggel kápráztat el minket. (plágium?) :-))))

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.05.23. 17:48:48

@RT: nem nagyon értem, hova vezetnek a kérdéseid. Oda, hogy ha valaki pénzt kap valamiért, vagy nincs expliciten rákényszerítve valamire, akkor az már pont olyan, mint egy könnyed séta az andrássy úton?

Egyébként fingom nincs, mik a válaszok:
- nem annyira szuvenírbolt, mint inkább kézműves kirakodó okosság, de ezen a különbségen, gondolom, nem akadunk fenn.:) Érteni vélem, hogy miért kérdezed, de ennyi erővel azt is kérdezhetnéd, hogy akkor olyan-e, mint a művészetek völgye vagy mittomén. Nem, szerintem nem olyan.
- nyilván nem az összesbe, bár ha lenne elég turista, a thaiok szerintem leszerveznék azt is örömmel
- fogalmam sincs, mennyire költözhetnek szabadon. Biztos nem annyira, mint te meg én, de azért, gondolom, megoldható.
- fogalmam sincs, marasztalják-e. Gondolom, inkább a burmai oldalon lennének morcosak, de tudom, hogy nem ezért kérdezted.

Szóval oda vezetnek a kérdések, ahova gondolom?

Nem tudom, emlékszel-e, élőben beszélgettünk róla (persze ironikus felhanggal), hogy szerintem az egyik fő érv amellett, hogy az ember elmenjen békefenntartónak, hogy az ételosztásnál dönthet úgy, csak azoknak ad kaját, akik cserébe szexelnek vele.
Mert ugye ez a jelenség létezik:
www.lifesitenews.com/news/un-peacekeeper-sex-for-food-scandal-just-the-beginning-without-christian-mo

Ezek a lányok ott szabad elhatározásukból döntenek úgy, hogy odaadják a testüket, és még kaját is kapnak érte. Dönthetnének máshogy.
Ezzel együtt remélem egyetértünk, hogy ez a helyzet nincs rendben. És még csak nem is olyan, mint amikor egy nő minálunk szabad akaratából prostinak áll.

Mondd, hogy érthető a párhuzam.:)
(Ha nem az, akkor lehet, hogy nem tudom jobban elmagyarázni.)

Ami a linket illeti: ki sütött el mit és hol?

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.05.23. 18:00:47

@polik:
"Egyre többször derül ki, hogy R már oldalakról olvasott (lopott) jól csengő szöveggel kápráztat el minket. (plágium?) :-))))"

Hé, ilyet nem szép dolog mondani, még szmájlikkal sem.

Hogy RT miért linkelte be azt a blogot, azt nem tudom (nem olvasom), de basszátok meg, most rákerestem, a "mértékadó" meg a "mértéktartó" szavak nem szerepelnek rajta sehol. Sőt, a gugli szerint ezt a konkrét mondatot én írtam föl először az internetre. Erre varrjatok gombot.

És azoktól az esetektől eltekintve, amikor nyilvánvalóan idézek valamit (mint ebben a posztban ezt a mémes dolgot például), szóval ezektől eltekintve mit olvastál te itt, amit szerinted kölcsönöztem valahonnan?

Ejnye. Csúnya, gonosz polikárp.

A trollkodás meg tényleg sok mindenre ráhúzható. Részemről ha valami nem konstruktív, akkor az má' trollkodás.

RT-vel az van, hogy élőben is szereti megforgatni a másik mondandóját, érzésem szerint gyakran nem is meggyőződésből, hanem csak a "vadászat" miatt. (Jól érzem én ezt, tábornok?:)
Ez oké is: ha nem tudom megvédeni, amit mondok, akkor jogos, hogy szétcincálják.

És most azért gondolom, hogy trollkodásnak szánta, amit írt, mert nem hiszem, hogy komolyan gondolná ezt a skanzen dolgot (bár kezdek elbizonytalanodni :D). Inkább csak betette a lábát az ajtórésbe, hogy kiderüljön, beengedjük-e.

De nem engedjük, nem-nem-soha.:)

Rettenet Tábornok11 2012.05.23. 20:15:40

Sziasztok!

Nem vagyok népszerű.. nem is baj eztán még kevésbé leszek:
A kérdéseim arra irányultak, hogy meg szerettem volna érteni mindez mennyire csak nektek túristáknak szóló show, vagy valós helyzet. Vagyok annyira antiszoc hogy úgy véljem ez az első közelebb áll a valósághoz.

A belinkelt oldal: Nyilvánvaló f@szságokat állítanak, miközben közlik hogy Ők aztán a mértékadóság netovábjai.. mivel küldtem már innen neked linket gondoltam veszed a lapot...

RT

Ps az Afrikai helyzet szomorú... egy liberális gondolkodó véleménye: w.blog.hu/2007/02/27/a_modest_proposal

polikárp 2012.05.23. 21:24:42

azért írtam a plágiumvádat, hogy piszkáljalak. mert jólesik. :-)
megy a film plusszon a drágán add az életed I. része. hipijájé *******-ek. emlékszik erre mindenki ugye?

megvan a 3. unokahug/öcsi gyereked bobby?

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.05.24. 17:28:19

@RT:

Áhhá. Hát erre nem gondoltam. Nekem semennyire sem tűnik shownak, bár nyilván feleannyira sem vagyok gyanakvó, mint te.

Ha az ember a te szemeddel nézi, akkor szerintem azt érdemes megfontolni, hogy ugyanezekkel a szereplőkkel/díszletekkel profibb turistakopasztást is lehetne rendezni. Valami fesztiválszerűt gyerekprogramokkal vagy mit tudom én.
Szóval nem, szerintem nem show.

Mit linkeltél onnan? Nem rémlik. Megjegyzem, a szimpatikus blogra még emlékszem.:)

Azt nem tudom, ők mennyire veszik komolyan magukat, de velem kapcsolatban nyilván világos, hogy csak viccből írtam, amit írtam.

A népszerűségeddel - egyelőre;) - nincs baj, a jobbik feledet meg névnapilag csókoltatom.

@polik: megvan, megvan. Kislány, egy darab, mindenki szuperül van. A húgom épp tegnap küldött róla képet: egyelőre elég gyűrött kis arca van, de nyilván lesz ez máshogy is.:)

nyuszifröccs 2012.05.25. 16:03:25

@polikárp:
Ahogy a blogfőnök is mondta, nekem ez a trollkodás: "Részemről ha valami nem konstruktív, akkor az má' trollkodás."

De amikor mondtam a csajomnak, ő például le trollkolt (hehhe), hogy nemúgya', van annak definíciója:
itt: www.flayme.com/troll/
itt meg magyarul: cotcot.hu/cikk/2009/11/27/ki-ez-troll-a-neten

polikárp 2012.05.26. 19:19:13

blogfőnök? húzd ki a nyelvedet a se....
jóhogynemmá érzékeny macsó? :-))))))

hugi79dg 2012.05.26. 20:16:16

@nyuszifröccs: Uhhh, érdekes a cikk. És valóban - én is találkoztam már ezzel a jelenséggel, a durva, hogy élőben is, úgy is, hogy az illető az arcát adta hozzá. Nem kedveltem...

edemsz80 2012.05.26. 21:35:53

Hát R-kém a tunéziai út 2003 végén, gyakorlatilag napokkal azelőtt volt hogy megkezdtük igen kemény, majd egy éves alkoholmámorunkat T barátunkkal...nem csodálom, hogy nem emlékszel rá :) eh be szép idők is voltak azok.

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.05.27. 18:11:03

@edemsz: valóban, be szép idők voltak. És jóval több volt, mint egy év.:)

@nyuszi: nem kéne propagálnom, de a napokban kenny rogerst hallgatok orrba-szájba (tudom, hogy kínos). Ahogy az öreg énekli: "Love is what we make it."
www.youtube.com/watch?v=ig7O4qVPNcU
Well, a troll is what we make it. Az ennél merevebb, darabosabb definíciókat hagyjuk meg a hölgyeknek.;)

vladimir0370 2012.11.11. 10:33:39

Jo regen volt hozzaszolas ehhez a bloghoz, megsem tudok ellenallni egy megjegyzesnek. Vilagunk nagyon eltero modon fejlodik, es minden kultura hordoz irigylesre valamint sajnalatra melto jegyeket. Ezeknek az objektiv megitelese szinte lehetetlen. Legfokeppen azert, mert a benne elok mindezt termeszetesnek veszik, azon kivul mindannyian terhelt kornyezetbol valok vagyunk.
A UK-ben, az egyik legfejlettebb demokraciaban (ahol a koztisztsegviselok a valasztasok elott gondosan felkeszulnek az ellenzek elkepzeleseibol, es azok gyozelme eseten nem kell tomeges elbocsatasoktol tartaniuk), tomegevel vannak jotekonysagi szervezetek minden elkepzelheto szukseg szamara. Tobbnyire allatoknak. 'A sziberiai husky a legjobb gyerek' - lattam a matricat egy gyengeelmeju autojan. A hazi kedvencek csaladtagok, azokat gyakorlatilag tobbre ertekelik a gyerekeiknel, azokat tobbet simogatjak, tobb fizikai kontaktust kapnak, tobb idot toltenek veluk. Azoknak biztositast vesznek, a gyerekeiknek nem. Az allatvedelmi torveny 60-70 evvel elozte meg a gyerekvedelmi torvenyt. Nemhiaba az egesz EU-ban itt a legrosszabb gyereknek lenni egy 2005-os UNESCO tanulmany szerint. Hat ezeknek az emebereknek mas gondjaik vannak, mint a kalasnyikovokkal felszerelt afrikai gyermekek orszagainak. Aztan nekunk olyan jo kritikat gyakorolni a brit csaladokon. Meg akkor is, ha Magyarorszag mindjart masodikkent kovette a UK-t. Hatulrol. Aztan a liberalisok nagy kozos 'ne-determinaljuk-a-gyereket' hulyesegukben is visszanyalt a fagyi szepen, amikor egy nemet birosag kimondta, hogy a gyerek onrendelkezeset serti a korulmetles. Azt a liberalis, antiszemita mindenit! Fel is hordult a vilag rendesen, hiszen egy kozosseghez valo tartozas kifejezesetol fosztjak meg a szemita gyerekeket. Es nagyon liberalisan mar ott tartunk, hogy a gyerekek nemi identitastudatat sem kene befolyasolni - ertsd, kisfiukent vagy kislanykent normalisan nevelni oket, - hanem meghagyni szamukra a valasztas lehetoseget, megis a szabad valasztas meghagyasa ebben az esetben antiszemitizmus. Rogvest parlamentaris szinten hoztak rendbe a szabad birosag ilyen foku tevedeset. Na, ki tesz ebben igazsagot? Hol a hatar a gyerekek meghatarozasaban, ki meri felvallani az iteletet azzal a megkotessel, hogy az objektiv lesz?
Minden tarsadalomnak mas problemakkal es mas szinten kell szembesulnie es megbirkoznia. Eloszor tehat nezzunk szet a sajat hazunk tajan, aztan ha ott minden rendben van, elkezdhetjuk gyakorolni a kritikat masok gyakorlatan.

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.11.14. 18:13:27

@vladimir0370:
Húha, ez a téma nagyon meleg pite.

A gondolatmenettel, amit írsz, végig egyetértek (liberálisostúl, mindenestül), a körülmetélést viszont én nem tudom magamban hova tenni.

Az, ugye, de facto megcsonkítása a gyereknek, és oké, ne vegyük egy kalap alá a női körülmetéléssel, mert valószínűleg nem okoz kárt, inkább olyasmi, mint formára vágni a fület a kutyáknál. Megemelnénk a szemöldökünk, ha egy gyerekkel ezt csinálná valaki, nem?

Szerintem jó példa még erre a piercing -- fület kilövetni a mi kultúránkban lehet, sőt illik is a lány csecsemőknél, de ha betennénk neki egy szemöldökpiercinget, nagyon elkámpicsorodna a nagymama. Ahogy mondod, a konvencióból fakad a véleményünk.
(Azért a gyerekek körülmetélésétől én akkor is fázom kicsit. A fülkilövéstől szintén.)

Az állatokról meg annyit, hogy valóban egészen meghökkentő, mennyire fejlettek az állatvédelmi törvények a gyermekvédelmi törvényekhez képest. Ha végiggondolja az ember, hogy mikért lehet letöltendő szabadságvesztést kapni, és mennyit, és hogy a gyerekeket meg ehhez képest mennyire felelősségre vonás nélkül lehet (és szokták is) bántalmazni, kezd az az érzése lenni, hogy valakiknek nagyon félre volt súlyozva valami a fejében a törvényalkotáskor.

"Eloszor tehat nezzunk szet a sajat hazunk tajan, aztan ha ott minden rendben van, elkezdhetjuk gyakorolni a kritikat masok gyakorlatan."

Egyetértek, és ugye ez a mondat most - kivételen :) - nem az én mondandóm kritikája, ugye? Csak mert én pl. dicsértem a thaiokat fentebb.

És tényleg az UK-ben volna a legrosszabb gyereknek lenni? Ezt nagyon nehéz elhinni. Mik a szempontok, nem tudod véletlenül?

vladimir0370 2012.11.15. 18:19:06

@Th's child: Haha! Nem, nem a mondandodat kritizaltam, csak megprobaltam meg bonyolultabba tenni a kerdest. Ismered azt a koponya deformalast, amit a mayak csinaltak? A gugli images-en keress ra a "maya cranial deformation"-ra. Ott sem vagtak le semmit. De igazsag szerint a kisujj utolso percet is le lehetne vagni, hiszen orrturason kivul nem nagyon hasznaljuk masra, raadasul egy korommel kevesebbet kell apolni... Aztan mi van, ha a gyerek nem akar a kozosseghez tartozni, mire felno (szemitakrol beszelunk: zsido vagy arab)? De keress ra erre: "ritual circumcision with oral suction". De nezd meg inkabb a videokat a jutyub-on! Nagyon kulturalt! Hogy jol ertsd, a szajban tobb bakterium van, mint a segglikban. Igen, igen! Segget nyalni hygienikusabbb, mint csokolozni!

A cikket nem talaltam most. Valamikor sikerult levadaszni, de valosznuleg otthon van a gepemen. Ha a kozeleben leszek es nem felejtem el, atkuldom.

Ja! UK es felresulyozas! Ha valakid korhazban meghal felrekezeles vagy gondatlansag miatt, van harom eved, hogy perre vidd a dolgot es karteritest kovetelj. Ha viszont rossz helyen parkolsz (maganteruleten), akkor hat evig vagy perelheto. Hu, de kinos!

vladimir0370 2012.11.16. 05:41:54

Well, nem talaltam meg a cikket eddig, de...

...tevedtem, mert nem UNESCO, hanem UNICEF survey volt, es talan nem is 2005-ben, hanem kesobb (bar lehet, hogy az eredeti 2005-ben keszult - amit korabban talaltam, abban Szlovenia jo helyen allt, itt rajta sincs a tablazaton);
...megtalaltam egy report card-ot.

A 'average ranking' a kovetkezo tenyezokbol allt ossze:
- material well-being;
- health and safety;
- educational well-being;
- family and peer relationship;
- behhaviours and risks;
- subjective well-being.

(Aztan gondolom, jonnek a UK mosdato tanulmanyok, miutan a UK government egyszeruen lesoporte az asztalrol az eredmenyt...)

Forrasok (URL szerint):
www.unicef.org/media/files/ChildPovertyReport.pdf
www.york.ac.uk/inst/spru/pubs/pdf/childEU.pdf (ez sem sokkal jobb...)

Szoval pont a 2005-os tanulmanyt nem talalom...

Nagy kámpics · http://akinemlepegyszerre.blog.hu 2012.11.16. 18:00:26

@vladimir0370:
Köszi bele fogok olvasni. Érleltem magamban azóta a dolgot, és _nagyon_ szkeptikus vagyok, hogy tényleg ennyire rossz lenne a uk-ben lenni, de belenézek.

A maja koponyadeformálásról eddig nem halottam, hát nagyon komoly.

És igen, a perelhetőségről amit írsz az pompás példa. Egy kicsit kifordul az ember gyomra ettől. :-/

vladimir0370 2012.11.17. 17:37:01

A viktorianus szigorusag teljesen szet...ta ezt a tarsadalmat. Egy pszichologus irta - ne kerdezd a forrast, - hogy ezert van naluk ez a 'pet' kultusz. Az ember normalis pszicho-szomatikus fejlodesehez elengedhetetlen a testi kontaktus. Nos, ezek itt nem simogatjak es csokolgatjak a gyerekeiket. Olyan is a lelki vilaguk... Az EU-n belul UK-ben a legmagasabb a fiatalkoru- drogfogyasztas, alkoholfogyasztas, szexualis elet es terhesseg. Hm... Szeretetehseg es szeretetpotlek. Szerintem jo indikatorokak tunnek a gyerekek lelki allapotahoz. Itt a tizenegy-ket eveseknek ingyen ovszert osztanak, es a szulok tudta nelkul mehetnek abortuszra. Mert az ugye egy 'private and confidential' dolog, amihez a szulonek nincs koze. Mondjuk egy tizenharom evesnel... Es mi koze ennek az allatokhoz? Hat nem csak a gyerekeknek, de a felnotteknek is szukseguk van a fizikai kontaktusra. Aztan ha mar a gyerekeiket nem simogatjak, akkor valahol potolni kell ezt a kesztetest...
Szerintem ez hatborzongato. Nem csodalkoznek, ha az EU-ban nem lenne parja.